Kommunikációs hadviselés
A népszavazás március 9-én lesz, de már most azt találgatja mindenki, hogy milyen eredményt hozhat ez, és milyen hatásai lehetnek. Arról viszont, hogy mekkora üzlet a népszavazás, és hogy milyen kommunikációs hadviselésre számíthatunk ennek kapcsán, sokka
2008. január 29. kedd 07:30 - Pór Károly
Milyen üzenetekre kell számítani a pártok részéről, hiszen ilyen, kormányzati intézkedésekről szóló kampány ez idáig még nem volt Magyarországon? Kezdjük talán az SZDSZ-szel, melynek esetében nagyon jól látszik az, amit az online eszközökről mondtam, mert ha rákattintunk a honlapjukra, rögtön felugrik egy online népszavazás. Az ő legfontosabb üzenetük, hogy érvekre kell építeni a kampányt, tehát gondolkodásra szeretnék késztetni az embereket. Ennek két oka van. Egyrészt az, hogy a szavazóbázisuk elsősorban értelmiségiekből áll, és feléjük a valódi érvek közvetítése fontos, másrészt egyfajta elhatárolódás egyértelművé tétele a két nagy pártra jobban jellemző demagóg érzelmi csatározásoktól, amelyek nem az érvekről szólnak. Ezt kívánják erősíteni a nyitottszemmel.com oldalukkal is.
Igen, de az SZDSZ is óhatatlanul belecsúszik a demagógia mezőjébe, ha közben azt sugallja, hogy aki nem aszerint szavaz, ahogy ők jónak látják, az csukott szemmel jár (egy ilyen rovat is szerepel a honlapjukon), kvázi a Kádár-kort sírja vissza. Sőt egyenesen azt mondják, hogy ez a népszavazás a szocializmusról, a kádárizmussal való leszámolásról szól. Ez nem demagógia? A demagógia ebből a megközelítésből valójában az egész kampányt áthatja, mindenhol megtalálható valamilyen formában. A választóknak túl kell látniuk e manipulációkon, és megérteni a valódi problémákat. Ahhoz a több idő valóban szükséges, hogy elegendő információval és érvekkel ismerkedjenek meg az emberek.
Mi lesz az MSZP legfontosabb üzenete?
Televíziós készültség (illetve készületlenség)
Tájékozódtunk, hogy a televíziók mennyire készülnek a népszavazásra, milyen külön műsorokat terveznek, jelentetnek-e meg politikai reklámokat. Cikkünk megjelenéséig az TV2 részéről nem válaszoltak megkeresésünkre, annyi derült ki, hogy a programigazgatósági osztályon nem tudnak olyan külön műsorról, - a megszokott hírműsorok mellett - amely kizárólag a népszavazással foglalkozna.
Az RTL Klubnál egyelőre még nem született arról döntés, hogy sugároznak-e politika hirdetéseket a választások előtt - mondta el Vidus Gabriella a reklámokért felelős R-time ügyvezető igazgatóhelyettese, és a hírműsorok tekintetében is ezt a választ kaptuk Kotroczó Róberttől, a csatorna hírigazgatójától, vagyis nem döntöttek arról készítenek-e külön műsort a népszavazás apropóján.
A kereskedelmi catornákkal ellentétben viszont a Magyar Televízió (MTV) gőzerővel készül a népszavazásra. A közszolgálati csatorna nemcsak hírműsoraiban számol be a népszavazási kampány témáiról és eseményeiről, hanem külön tematikus adásokat is készít. Botkai Katalin a sajtóosztály munkatársa arról tájékoztatott minket, hogy kiemelt közszolgálati feladatnak tartják, hogy beszámoljanak a népszavazási kampány eseményeiről, alaposan és tárgyilagosan bemutassák azokat az intézkedéseket, amelyeket a szavazás érint. Az MTV a hír- és hírháttér műsorokban (Híradó, Az Este,Szólás szabadsága, Szempont) lehetőséget biztosít a népszavazásban vitatott változások sokoldalú elemzésére, és a pártok érveinek kifejtésére, törvényi kötelezettségénél fogva közzéteszi a politikai hirdetéseket is. A népszavazást megelőző időszakban Az Este minden héten egyszer tematikus adásban foglalkozik azokkal az átalakításokkal, amelyekről 2008. március 9-én a szavazóhelyiségekben kell dönteni. A Nagy Kérdés címmel egy hete indult műsor egy-egy adásban az egészségügy és az oktatás átalakításának vitatott kérdéseivel foglalkozik . A szavazás éjszakáján, az urnák zárásának pillanatától élő műsorban számol be az MTV az eredményekről, továbbá ismét felkéri a két nagy parlamenti párt elnökét, hogy a szavazás napján, illetve az azt követő 72 órában rögzíthesse tevékenységüket. A politikusok beleegyezése esetén a szavazást követő héten a csatorna 72 óra címmel mutatja be a két politikus 2,5 napját lépésről lépésre párhuzamosan követő filmet.
Ők is próbálnak valamelyest kapcsolódni az SZDSZ üzeneteihez, mert a „józan ész nevében” kampányolnak, illetve hangsúlyozzák a bátorság fontosságát: azt, hogy a megkezdett átalakításokat bátran végig kell vinniük. Cél azonban, hogy alacsony részvételt indukáljanak: minél kevesebben menjenek el a népszavazásra.
Nekem úgy tűnik, hogy az MSZP is a haladás és a maradás közti választásként kommunikálja a népszavazást, amivel az SZDSZ-hez hasonlóan megbélyegzi azokat, akik nem értenek egyet velük.
Igen, ezzel valóban megsérthetnek embereket. A politikai kommunikáció Magyarországon egy teljesen felfokozott érzelmi közegben zajlik, és a valós vitáknak híre hamva sincs. Ez pedig elvezet bennünket a hitelesség dimenziójához is. Hiszen az egy dolog, hogy mit kívánnak megfogalmazni a pártok, és az egy másik, hogy az emberek ebből mit értenek meg, mennyire látják, hogy mi hiteles és mi nem, mi demagóg és mi korrekt információ. E jellemvonás mindegyik pártnál tetten érhető.
Az szinte biztosnak látszik, hogy a nemek nem lesznek többségben a népszavazáson. A kérdés az, hogy a Fidesz mozgósítani tud-e elegendő embert ahhoz, hogy érvényes és eredményes legyen a referendum. Ennek milyen eszközei lehetnek?
A Fidesz számára kifejezetten jól bevált az a hálózatos építkezés, ami elsősorban a polgári körökhöz kötődik. Ez egy erős hálózat, sok önkéntessel. A helyi szinteken ilyen értelemben a Fidesz, az általa már korábban is előszeretettel alkalmazott online eszközök révén képes lesz mozgatni ezt a hálózatot, és lehet, hogy sokkal jobban, mint a másik két párt a saját hívei tekintetében. Az biztos, a Fidesz elsődleges célkitűzése, hogy saját támogatóit minél nagyobb számban elvigye szavazni.
A Fidesz a konkrét kérdéseket helyezi előtérbe, vagy inkább a kormánybuktatást? Ez a kettő összekapcsolódik egymással a Fidesz kommunikációjában, míg az MSZP éppen ezt akarja elkerülni. Juhász Ferenc azt nyilatkozta, hogy ne hagyják megvezetni magukat az emberek, és ne higgyék el, hogy ez a népszavazás akár a kormány megbuktatásához is vezethet. Orbán Viktor pedig pontosan direkt összefüggést vázol, amellyel saját szimpatizánsait buzdítja a részvételre.