Marczincsák György Pál építész diplomáját épp a gazdasági válság idején kapta meg, munkája azonban nem akadt, így némafilmek "művészi" feliratainak tervezéséből élt. Felkeltette figyelmét a rajzos trükkfilm, magyar nyelvű szakkönyv híján a technikát egy Amerikát megjárt barátja magyarázta el neki. 1931-ben Berlinbe ment, ahol az UFA stúdió díszlettervezőnek alkalmazta, két hónap múlva már ő vezette a rajzfilm-részleget. A nácik elől 1933-ban Prágába menekült, s mivel az egész országban nem volt rajzfilmhez alkalmas kamera, bábukkal kezdett dolgozni. Egy párizsi hotelszobában készített tárgymozgatásos cigarettareklámja nyomán a Philips gyár sajtófőnöke lett, s "mellesleg" elindította a holland animációs filmgyártást.
A második világháború kitörése Amerikában érte, s többé nem tért haza. Tengerentúli karrierjét a sajátos technikájú Puppetoons bábprodukció elsöprő sikere alapozta meg. A bizarr "háromdimenziós rajzfilmekben" művészien kivitelezett bábukkal dolgozott, az addig soha nem látott technikáért 1943-ban Oscar-díjat kapott.
Az ötvenes években érdeklődése a tudományos-fantasztikus játékfilmek felé fordult. A hangsúly a tudományoson is volt, Végállomás a Hold című művéhez például a német rakétatudós Wernher von Braun tanácsait is kikérte. A lassú sodrású, de igen látványos "futurisztikus dokumentumfilm" 1950-ben megkapta a legjobb különleges képi effektusokért járó Oscar-díjat. (Pál trükkjei a mai digitális csodák világában gyermetegnek és nehézkesnek tűnnek, de akkor forradalmi újításoknak számítottak.) Az Amikor világok ütköznek és a Világok háborúja című sci-fik két újabb Oscar-díjat hoztak, sőt H.G. Wells örökösei szabad kezet adtak neki a nagy író bármely művének megfilmesítésére. Pál Az időgépet választotta - ez lett legkomolyabb filmsikere, s persze ezért is megkapta a filmvilág legrangosabb kitüntetését.
A rendező "gyermekibb" arculata kalandos-mesés filmekben nyilvánult meg. A Hüvelyk Matyi 1959-es zenés változata újfent Oscar-díjat érdemelt ki, ezt követte az Atlantisz, az elveszett kontinens, majd a Cinerama technikával forgatott, speciális effektusokkal, tűzokádó sárkánnyal, törpékkel megtűzdelt A Grimm testvérek csodálatos világa. Pál rajongói az 1964-es Dr. Lao hét arcát tartják legtöbbre, a filmnek mára egész kultusza alakult ki.
A műfaj és velük együtt Pál is azonban lassan kimentek a divatból, két csúfos bukás után már nem tudott pénzt szerezni a stúdióktól - barátai szerint túl szelíd volt ahhoz, hogy életben maradjon a hollywoodi cápák között. Legendája azért megmaradt, egész 1980. május 2-án szívroham következtében bekövetkezett haláláig.