Vita a BKV használtbusz-vásárlási szándékáról
Használt buszok vásárlásához pénzátcsoportosítást kezdeményezett a BKV a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának szerdai ülésén; a testület hosszú vitát követően úgy határozott, hogy javasolni fogja az említett átcsoportosítást a döntésre jogos
2008. január 31. csütörtök 06:33 - Hírextra
A BKV ugyanis azt kezdeményezte az ülésen, hogy a 2-es és a 4-es metró új szerelvényeinek vásárlásához kapott plusz 906 millió forintos fővárosi támogatást csoportosítsák át használt buszok vásárlására.
Balogh Zsolt, aki szeptember óta a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese, közölte, hogy a 70 millió forint körüli új buszok árához képest akár 50 százalékkal is olcsóbban vehetik meg a használt járműveket.
A városháza közlekedési ügyosztályának egyik munkatársa a témával kapcsolatban megjegyezte: a BKV-nak 2009-2010-ben saját forrásból kell majd pótolnia a metrójárművek vásárlásához szükséges pénzt.
Az időnként személyeskedéstől sem mentes vitában kormánypárti és ellenzéki képviselők is nehezményezték, hogy ezúttal is utólag értesült a szakbizottság a cég szándékáról. A járművásárlásra a közbeszerzési eljárást ugyanis már rég kiírták. Többen úgy vélték, hogy lefutott ügyről van szó. Várhatóan ugyanis a Genf által eladásra szánt buszokat veszik meg. Ezek közül a Nógrád Volán, a BKV alvállalkozójaként már vett néhányat, de a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) képviselője szerint rossz az üzembiztonságuk.
Balogh Zsolt egyebek közt azzal indokolta a használt buszok vásárlását, hogy ezzel az 1.400 körüli járműparkból megkezdhetik annak a mintegy 300, közel húszéves busznak a cseréjét, amelyek jelenleg évente 500 tonna káros anyaggal szennyezik a főváros levegőjét.
Megjegyezte, hogy öt év alatt mintegy 500 buszt szeretnének korszerűbb, legalább euró4-es előírásokat teljesítő járművekre cserélni.
Wintermantel Zsolt (Fidesz) alelnök meglepőnek tartotta, hogy röviddel az új csuklós Volvók vásárlása után változik a BKV koncepciója, s új járművek helyett a használtak beszerzésére váltanak. Balogh Zsolt közölte: nincs pénzük új buszokra.
Az alelnök sérelmezte, hogy "folyamatos mellébeszélés zajlik a BKV részéről" a használt buszok vásárlása ügyében, miközben "mindenki nyílt tényként kezeli, hogy a genfi buszokat vesszük meg".
Gábor József (MSZP) alelnök úgy vélte, indokolt lenne, ha ez évtől a BKV visszatérne a korábbi gyakorlathoz és előzetesen lehetősége nyílna a cégtulajdonos önkormányzat szakbizottságának a fejlesztések véleményezésére.
Balogh Pál (MSZP) elgondolkodtatónak tartotta, hogy a buszokra kiírt közbeszerzés műszaki paraméterek nélküli, hiányos. Az sem szerepel benne, hogy hány kilométeres futásteljesítményű járműveket vennének.
Cancs Gábor (SZDSZ) közlekedési tanácsnok pozitívumnak tartotta azt, hogy a műszaki vezérigazgató-helyettes járműstratégiai tervet készíttetett. Javaslatára a bizottság bekérte az anyagot. Sérelmezte viszont, hogy ismét az újságokból értesültek a képviselők arról, hogy a BKV a Margitszigeten trolikkal akarja felváltani a buszokat. Felhívta a figyelmet arra, hogy a főváros hatályos közlekedésfejlesztési tervével ellentétes ez a szándék. Mint mondta, a BKV-nak lehetnek javaslatai, de nem léphet a hatályos szabályozással ellentétesen.
Balogh Zsolt vezérigazgató-helyettes közölte, hogy felső vezeték nélküli trolikra gondolnak. Ezek között van már villamos hajtású, akkumulátoros és euró 6-os motorral működő is.
Vitézy Dávid, a VEKE képviselője az ülésen azt mondta, hogy februártól húszéves Ikaruszok váltják fel a BKV 47-49-es villamospótló Volvo-buszait, mivel ezek meghibásodási aránya túl magas.
A BKV jelenlévő műszaki és gazdasági vezérigazgató-helyettesei nem cáfolták ezt a közlést.
Forrás: MTI