Jogerős engedély a metróra
A jövő héten jogerőssé válhat a 4-es metró Baross tér-Bosnyák tér közötti második szakaszának környezetvédelmi engedélye, ha nem fellebbezik meg a szakhatóság múlt héten kiadott elsőfokú engedélyét - közölték a Közép-dunavölgyi Környezetvédelmi Természetv
2008. február 5. kedd 07:08 - Hírextra
Póti Anikó témagazda elmondta, hogy a metróépítésben érintett VII., VIII., és XIV. kerületi önkormányzatnál, valamint a főpolgármesteri hivatal ügyfélszolgálatán közszemlére kihelyezték az általuk kiadott szakhatósági engedélyt. A határozat szerint a környezetvédelmi engedélyt a felügyelőség visszavonja, ha a beruházás építése a jogerőre emelkedést követő öt éven belül nem kezdődik meg. A fővárosi önkormányzat hatályos tervei szerint a 4-es metró második szakasza 2013. júniusára, két évvel az első szakasz átadása után épülne meg mintegy 163 milliárd forintból. A teljes projekt költsége jelenleg 511 milliárd forint, amiből 270 milliárd forint körüli részt az Európai Uniótól remélnek.
A környezetvédelmi engedélyben a VII. kerületi jegyző egyebek közt előírta, hogy vizsgálják felül a Thököly úti forgalmi sávok csökkentésének szükségességét, s megállapítja azt is, hogy a metróval nem váltható ki teljesen a felszínen a 7-es autóbusz. Az építkezés alatt a forgalomcsillapítással, a zajvédelemmel és a mozgáskorlátozottak felszíni közlekedésével kapcsolatos előírásokat is megfogalmazott. Így például a kereszteződésekben a mozgáskorlátozottak számára felszíni közlekedést kell biztosítani.
A regionális közlekedési hatóság állást foglalt arról is, hogy a 3,3 kilométer hosszú mélyvezetéses metrószakasz mind a négy állomásánál, nemcsak a Bosnyák téren, szükségesnek tartják a P+R parkolók kialakítását. Az építkezés alatt a tömegközlekedési hálózat a jelenlegi nyomvonaltól a lehető legkisebb mértékben térne el a szakhatóság szerint. Nem ért egyet a közlekedési hatóság a Thököly úti buszsávval akkor, amikor csak egy buszjárat marad és az a metrótól vonhat el utasokat. Hasonlóképpen nem értenek egyet a tervezett kerékpárúttal, mivel a hatályos közlekedésfejlesztési terv nem tartalmazza ezt. Elfogadhatatlannak tartják azt is, hogy a meglévő parkolókat visszapótlás nélkül szüntessék meg.
A kulturális szakhatóság a Dózsa György útnál és a Bosnyák téren megelőző régészeti feltárást írt elő. A bányakapitányság pedig felhívta a figyelmet az esetleg jelentkező veszélyes hidrogeológiai hatásokra, különösképpen a Róna utca körzetében várható nagyobb mértékű vízbetörés veszélyére.
A környezetvédelmi engedély szerint nem valószínű, hogy az alagútépítés során felszín süllyedéséből adódó épületkárok keletkeznének. A Thököly útnak a Baross tér-Dózsa György út közti szakaszán lévő koros, jelentősen amortált szerkezetű épületeknél azonban részletes, alapos vizsgálatot szorgalmaznak. Az építkezés három-négy éve alatt a terület épített környezete átmenetileg leértékelődik, elsődlegesen a zaj, a rezgés, a levegőszennyezés miatt. A közművezetékek közül koruk miatt a víz- és a csatornahálózat elemei a legveszélyeztetettebbek.
A metróépítés által érintett területen 118 fát vágnának ki. Ha a Báthory parkba tervezett szellőzőket sikerül máshová helyezni, a kivágandó fák száma 98-ra csökkent. A zuglói önkormányzat a kivágott fa törzsátmérőjének 140-190 százalékának megfelelő favisszapótlási kötelezettséget írt elő.
Az engedély szerint a metróépítés által érintett területen a közlekedési zaj jelenleg nappal mintegy 10, éjjel 16 decibellel haladja meg az előírt értéket. A metró építése nélkül pedig a forgalomból eredő zajterhelés tovább emelkedne, akár 5 decibellel is. A metró építésével 3 decibelnél is nagyobb lehet a zajcsökkenés a Thököly úton és a Szugló utcában.
Becker László, a főpolgármesteri hivatal metróbiztosa az MTI-nek elmondta, hogy a 38 oldalas környezetvédelmi tanulmány részletes elemzése után derül ki, hogy a szakbizottság milyen konkrét elvárásokat fogalmazott meg számukra. Hozzátette, hogy a környezetvédelmi engedély birtokában a tervező Főmterv el tud járni a vasúthatósági engedély megszerzése érdekében. A gyakorlatilag az elvi építési engedélynek tekinthető vasúthatósági engedély birtokában lehet kiírni a különböző tendereket - jegyezte meg.
Forrás: MTI