A csalók kiszűrését szolgáló, 1996-ban bevezetett rendszer lényege, hogy az üzletfelek minden lezárt ügylet után nyilvánosan értékelik egymást. A többi felhasználó így előre megtudhatja, kivel lesz dolga, ha elad vagy vesz valamit az online árverési portálon.
Az eBay-menedzsment tervei szerint az eladók nemsokára már csak dicsérhetik a kuncsaftot, negatív vagy semleges visszajelzésre nem lesz mód. A változtatásra az úgynevezett "bosszúértékelés" terjedő gyakorlata miatt van szükség. Előfordul ugyanis, hogy az eladók a negatív értékelést lepontozással torolják meg. A vásárlók ettől tartva sokszor inkább magukba fojtják a kritikát, így végül csökken a rendszer hatékonysága és a forgalom is. "Néhány eladó személyes játszmákra használja a rendszert, ez pedig elriasztja a vevőket" - érvelt az eBay szóvivője.
A megreformált aukciós oldalon kellemesebb élmény lesz a licitálás és a vásárlás - reméli a cég. Az eladói oldalon viszont nagy a felzúdulás, többen bírósághoz fordulnának, mások bojkottra hívnak, és van, aki egyhetes sztrájkot javasol február 18-tól. "A vevők hanyagolhatják a lepontozott eladókat, mi viszont semmiféle negatív értékelést nem adhatunk a vevőkről. Ez aztán az igazságosság!" - panaszkodott egy felhasználó az egyesült államokbeli eBay-portál fórumán.
A cég szerint csak annyi változik, hogy nem lesz többé nyilvános a kritika. A vevővel kapcsolatos kifogást a portál fenntartójával kell közölni, a panaszt kivizsgálják, és akár ki is tilthatják az érintett felhasználót. Amerikában májusban akarják bevezetni az új rendszert, az európai eBay-portálokon pedig várhatóan a nyár elején - áll a német Die Welt honlapján megjelent beszámolóban.
Az eBay egyébként 1995-ben indult, nyílt részvénytársasági formában működő vállalkozás. A kaliforniai központú cég központi honlapján és a regionális, nemzeti portálokon zajlik a legnagyobb volumenű kiskereskedelmi, árverési jellegű forgalom az interneten.