Otto-Diesel hybrid motor gázzal, villannyal
A gépkocsik üzemanyagfelhasználása terén kisebb forradalom zajlik. A benzin és a dízelolaj csatájába az elektromos áram, a bio-üzemanyag és a gáz is bekapcsolódott. A gépjármű-motorok is ennek megfelelően fejlődnek. A nagymúltú Mercedes-Benznél legújabban
2008. február 11. hétfő 09:47 - Hírextra
A benzinüzemű gépjárművek az úgynevezett az Otto-motorokkal működnek. (Nikolaus A.Otto, 1832-1891,a szikragyújtásos belsőégésű motor feltalálója). Ezekben a motorokban a benzin-levegő keveréket elektromos gyújtógyertya szikrája robbantja fel. A dízelekben viszont a jóval nagyobb mértékben összesűrített gázolaj a sűrítés hatására megnövekvő hőmérséklete következtében önmagától, gyertya nélkül robban be, s üzem közben kevesebb a jármű károsanyag-kibocsátása, mint a benzinüzemű motorokkal meghajtott gépkocsik esetében.
A németországi Mercedes-Benz kísérleti üzemében - saját szaklapjuk közlése szerint - most olyan új motortípust dolgoznak ki, amely egyesíti a két rendszer előnyeit. Az F700 típusúnak keresztelt kísérleti motorfajtát röviden DiesOtto-nak mondják.
A benzinnel működő DiesOtto lényege, hogy indításkor, gyorsításkor, azaz nagy gázzal működtetésekor egyszerű Otto-motorként, a gyertya szikrájával robbantják be a hengerfejbe fecskendezett benzint. Ám amikor nincs szükség többlet teljesítményre (például autópályán hosszú ideig csak a megengedett sebességgel haladva, amikor a motor fordulata átlagosan 2800 percenként), gyors átkapcsolással a főtengelyt egy láncszerkezettel feljebb húzza. Ezáltal a dugattyúk a hengerben jóval magasabbra emelkednek, és onnan süllyedve jobban összesűrítik a beszívott levegő-benzin gázkeveréket. Olyan mértékben, hogy a benzinnél is bekövetkezik - dízelek módjára - az önrobbanás. A nagy sűrítés hatására a gáz jobban elkeveredik, homogénebb lesz, egyenletesebben terheli a hengerfejet és elosztja abban a hőt. Ezáltal az még inkább a hajtásra hasznosul, és nem távozik feleslegesen a kipufogó-gázzal. Egyúttal csökken a káros, nitrogénoxidot tartalmazó emisszió is.
Előnye a műszaki pontossággal HCCI-nek nevezett (homogenous charge compression ignition = homogén töltésű, nagynyomású gyújtású) motornak, hogy gyakorlatilag bármelyik használatos folyékony üzemanyagfajtával, így a bio-üzemanyagokkal is működtethető. Az egyetlen hátránya, hogy a a szériagyártása a tervezők szerint csak hat-nyolc év múlva kezdődhet.
Forrás: MTI