Ez nem kormányátalakítás, a kabinet szerkezete változik. E szavakkal magyarázta Daróczi Dávid kormányszóvivő keddi sajtótájékoztatóján, hogy Takács Albert helyett Draskovics Tibor lesz az igazságügyi és rendészeti miniszter; a szóvivő azt is mondta, átalakítják a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) munkarendjét.
A második Gyurcsány-kormányban nem ez az első szerkezetátalakítás. A kormányalakítás és a koalíciós tárgyalások időszakában, 2006 májusának végén Gyurcsány Ferenc bejelentette: átláthatóbb, strukturáltabb lesz az új kormányzás, olyan új intézmények segítik majd a döntéselőkészítést, mint az Államreform Bizottság, a fejlesztési tanács és kabinet, illetve a kormányzati szolgáltató központ, emellett egy sor tevékenység kikerül a minisztériumokból, és máshova helyeződik át.
Az akkor kialakult kormányzati struktúrában az újonnan létrejövő Államreform Bizottság feladata lett a szakpolitikai stratégia megalkotása, létrehozták a fejlesztési kabinetet és a Nemzeti Fejlesztési Tanácsot, a minisztériumok háttértevékenysége pedig átkerült a kormányzati szolgáltató központba.
Gyurcsány Ferenc a kormányalakítás időszakában azt is bejelentette, hogy az új kormányzati struktúrában tizenhétről tizenkettőre csökken a miniszterek száma, nem lesz tárca nélküli miniszter, több minisztérium összeolvad, illetve egyes tárcák között átcsoportosítják a feladatokat.
A második Gyurcsány-kormány megalakulása előtt azt ígérte az akkor még kijelölt és ügyvezető miniszterelnök, hogy az év végére 1.300-1.400 fővel csökken a kormányzat létszáma.
Erről a kormányzati struktúráról Sárközy Tamás jogászprofesszor - aki a jelenlegi kormányzati szerkezetátalakítással párhuzamosan a miniszterelnök tanácsadója lett - annak idején úgy nyilatkozott: az új kormányzati struktúra megfelel a szakmai elvárásoknak és "alapirányaiban" megegyezik azzal is, amit ő közigazgatási reformért felelős kormánybiztosként javasolt.
A kormány első nagyobb személyi és szerkezeti átalakítására tavaly júniusban került sor, amikor két tárca nélküli miniszteri posztot hoztak létre. Ezenkívül létrejött a kormánykabinet, illetve az Államreform Bizottság bázisán is új testület alakult: a politikai stratégiai testület.
A kormány átalakítása nem személyekről szól, hanem megváltozott működésről, megváltozó felelősségi viszonyokról, hogy kiteljesítsük és egyértelművé tegyük, hol születnek az átfogó politikai döntések a kormányban. Két kormánybiztossal kevesebb van, két tárca nélküli miniszterrel több: nem csinálunk új minisztériumot, hivatalt, nem költjük jobban az adófizetők pénzét - mondta akkor Gyurcsány Ferenc.
Időközben, 2007 tavaszán megalakult a miniszterelnöki kabinet. Ennek a kormányzati szervnek azt a feladatot szánták, hogy a kormányfő szakpolitikai döntéseit segítse, támogassa, illetve szervezze a miniszterelnök programjait.
Daróczi Dávid kormányszóvivő azzal párhuzamosan, hogy bejelentette, Draskovics Tibor kerül Takács Albert helyére, elmondta azt is: a tárca nélküli miniszter eddigi feladatait a jövőben a MeH felügyeli, ide tartoznak az igazgatási és társadalmi kapcsolatok. A kormánykabinet titkársága közvetlenül a miniszterelnök felügyelete alá kerül, vagyis ez a politikai irányítást és a stratégiai feladatokat érinti.