Háziorvos vizit e-mailben
Egyes amerikai egészségbiztosítók már ugyanúgy kifizetik a családorvosi vizitet, ha a beteg és a doktor csak elektronikus úton találkozik, mintha az orvosi rendelőben ténylegesen megtörtént volna a vizsgálat. A szakértők szerint ez a folyamat várhatóan a
2008. február 13. szerda 18:09 - Hírextra
Az Egyesült Államokban az Amerikai Szívgyógyászati Kollégium tájékoztatója szerint a legnagyobb egészségbiztosító, az Aetna, valamint a Cigna Corp. biztosító társaság közölte, hogy fedezi az orvos-beteg találkozó költségét akkor is, ha az csupán "online", a számítógépen keresztül történt.
A módszert a betegek elsősorban a hosszú vizsgálati előjegyzés, az orvos rendelőjébe utazás és az ottani várakozás lerövidítése végett választják. "Ha az orvosok munkáját akkor is kifizetik, ha a betegellátás egy része az interneten keresztül folyik, az kicsi, de jelentős lépés a jó irányba" - vélekedik David Cutler, a Harvard University egészségügyi közgazdásza. "A betegek így könnyebben eljuthatnak az orvoshoz és ez lényegesen javítja az életük minőségét".
Az ilyen távtalálkozók főleg arra alkalmasak, hogy a rendszeres kezelési megbeszélést, konzultációt az orvos és betege ebben a formában intézze. A változás a biztosítások vezetői szerint azért jelentős, mert az Egyesült Államokban az utolsó öt esztendőben az orvosi vizitek száma mintegy 20 százalékkal nőtt és az utolsó évben 1,2 milliárd orvos-beteg találkozót tartottak nyilván.
Ez azt jelenti, hogy a lakosság idősödése mind több orvosi vizsgálatot tesz szükségessé, miközben a gyakorló orvosok száma csökken, ami mind hosszabb előjegyzési időt, betegvárakozást jelent. Ugyanakkor a korszerű technika a leggyakoribb, krónikus betegségek vizsgálatát lényegesen egyszerűbbé tette.
Az otthoni, egyre olcsóbb és pontosabb vérnyomásmérő eszközök mind több magas vérnyomásban szenvedőnél teszik lehetővé a rendszeres vérnyomásmérést. Hasonló a helyzet a cukorbetegek esetében is, akik ugyancsak otthon, naponta többször is tudják ellenőrizni a vércukor- értéküket.
Az ilyen, életfogytiglani kezelést igénylő betegségeknél rendszeres orvosi ellenőrzésre van szükség, de ez legtöbbször csupán a gyógyszerszedés megbeszélése, az esetleges panaszok ellátása, vagyis tényleges orvos-beteg találkozó csak ritkán kell.
Dr. Christy Calderon, a Kaiser Permanente egyik háziorvosa arról számol be, hogy betegeinek csaknem felét vagy telefonon kezeli, vagy internet útján, abban a formában, hogy egy videokamera is van az íróasztalán, mert "ha így a páciens látja is a doktort, sokkal személyesebb a kapcsolat".
A biztosítók általában azt kivánják, hogy az orvos a hívás napján tárgyaljon a beteggel, ha nem teszi, e-mail útján emlékeztetik erre. A következő nap, ha a doktor még mindig nem látta el a beteget, telefont is kap. A biztosító egyébként csak akkor fedezi a megbeszélés, tanácsadás költségeit, ha részletes dokumentáció érkezik, amiben benne van a diagnózis és a megbeszélés időtartama.
A vizit költségét a beteg az elektronikus találkozás végén, kártya útján fizeti és a biztosító utólag téríti az összeget, ami jelenleg 25-125 dollár között mozog. Jelenleg azonban mind az orvosok, mind a betegek egy része kételkedik abban, hogy az új rendszer ténylegesen jól működik majd.
Az orvosok között sokan úgy érzik, hogy a távgyógyításnak súlyos veszélyei vannak és etikailag sem egyértelmű megoldás. A betegek többsége is úgy gondolja, hogy a monitoron megjelenő orvos nem pótolja a személyes orvos-beteg kapcsolatot.
Az egészségügyi gazdaságtan szakértői között többen úgy látják, hogy ez a változás valószinűleg tovább növeli az egyébként is elrémítően emelkedő egészségügyi kiadásokat. Lehetséges, hogy a kétségtelenül kényelmesebb és egyszerűbb elektronikus orvoslátogatást még sokkal több beteg fogja igénybe venni, még gyakrabban, mint a személyes találkozót.
Forrás: MTI