Bringások a levegőszennyezés ellen
Nyolc civil szervezet összefogásával tartottak biciklis felvonulást vasárnap Budapesten a levegőszennyezés ellen; a szervezők petíciót adtak át Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek.
2008. február 17. vasárnap 18:10 - Hírextra
Az Astóriától a Deák Ferenc tér érintésével a Városháza térig tartó biciklis felvonulással arra akarják felhívni a figyelmet, hogy a károsanyag-határértékek már elavultak, tehát ezek változtatásra szorulnak.Szükséges továbbá a dugódíj bevezetése, a teherforgalom korlátozása és a szmogrendelet szigorítása - tette hozzá az elnök.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes, aki maga is résztvett a felvonuláson az MTI-nek elmondta, hogy a tavaly elfogadott Budapesti Környezeti Programba foglaltak szerint korlátozzák a teherautó forgalmat, hiszen Budapest levegőszennyezettségének 34 százalékát a teherautók okozzák.
A Fővárosi Közgyűlés a március 1-jétől érvényes tranzitutakról is döntött: a Budapesten áthaladó tehergépjárművek akkortól térítésmentesen - a budapesti célforgalom kivételével - csak meghatározott útvonalakon közlekedhetnek. Az M0-ás körgyűrű keleti szektorának megépítése után ezeket a tranzitútvonalakat a főváros megszünteti és csak a célforgalom jöhet majd be a városba - tette hozzá.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium az egészségügyi tárca bevonásával még ebben az évben elkészíti azt a jogszabály-módosítást, amely bevezeti a szálló porra vonatkozó (PM10) küszöbértéket - mondta Hagyó Miklós, aki ezzel a környezetvédők azon észrevételére reflektált, amely szerint a városi légszennyezettség egyik nagy problémája, hogy nincs meghatározva a finom por (mikropor) határértéke.
A főváros úgynevezett zöld zóna létrehozását is kezdeményezi, melynek részeként az eddigi teherforgalmi korlátozások mellett egy matricás rendszer segítségével különböztetnék meg az autókat. Ez azt jelenti, hogy a történelmi belső városrészekbe a legszennyezőbb gépjárművek egyáltalán nem hajthatnának be. Első lépésként a KRESZ módosítása szükséges, hogy a behajtást valóban meg lehessen tiltani - tette hozzá a főpolgármester-helyettes.
Hagyó Miklós véleménye szerint a dugódíjat 2010-2011-ben lehet bevezetni, míg az M0-ás körgyűrű építése 2015-2016-ra fejeződhet be.
A főpolgármester-helyettesnek átadott petícióban foglaltak szerint a civil szervezetek hiteles tájékoztatást, előnyt a tömegközlekedésnek, dugódíj bevezetését, a teherautó-forgalom csökkentését a városban, kerékpár- és gyalogosbarát várost, valamint több zöldfelületet kérnek a Fővárosi Önkormányzattól.
A dokumentumot a Critical Mass, a Greenpeace Magyarország, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpárosklub, a Zöld Fiatalok, a Védegylet, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete és a Tavasz egyesület írta alá.
A felvonuláson mintegy 1.000 ember vett részt.
Forrás: MTI