A két legnagyobb spanyol város közti távot a menetrend szerint egészen pontosan 2 óra 43 perc alatt teszik meg az óránkénti 300 kilométeres sebességre képes német gyártmányú AVE szupervonatok.
A szakaszt a legelső tervek alapján 1992-ben, az barcelonai olimpia előtt kellet volna átadni. Az építkezés végül csak 1996-ban kezdődött, nyolcmilliárd euróba került (2120 milliárd forint), és a kivitelező a többször módosított határidőt is lekéste két hónappal, de a március 9-i országos választások előtt azért sikerült befejezni. Szerdától naponta 17 szerelvénypár közlekedik, a jegyek ára 40 és 245 euró között mozog.
A Renfe, a spanyol állami vasúttársaság részesedése a Madrid-Barcelona közötti személyforgalomból jelenleg 9 százalék, messze elmaradva a légi közlekedés 53 százalékos és a közút 33 százalékos részesedésétől. Az új szakasz a remények szerint az utazók 40 százalékát csábítja a vasúthoz.
Madridból egyébként már Sevillába, Malagába, Toledóba, Huescába és Valladolidba is el lehet jutni szupergyors vonattal. A legutóbbi, a fővárost az északnyugati Valladolid tartományi székhellyel összekötő 180 kilométeres szakaszt tavaly decemberben adták át.
A José Luis Rodrigez Zapatero vezette kormány tervei szerint 2010-re a spanyol szupervasút-hálózat lesz a legnagyobb a világon, felülmúlja majd a japánt és a franciaországit is. A barcelonai szakaszt Franciaország felé vezetik tovább, a tervezett átadási dátum 2012.