A Fidesz javaslata - hasonlóan a kormány tervezetéhez - kiveszi a jogrendszerből a vasárnapi népszavazás eredményeképpen elutasított három intézményt: a kórházi napidíjat, a vizitdíjat, valamint a tandíjat. A Fidesz javaslata a kieső bevételek helyébe a pénznyerő automaták adóiból befolyó összeget helyezi, illetve a költségvetési törvényből csoportosít át összegeket e célra. Azt indítványozzák, hogy 2009. január 1-től a Szerencsejáték Zrt. által játékadó címén a költségvetésbe befizetett 41 milliárdos összegből 30 milliárd forintot az egészségügyre, 11 milliárdot pedig a felsőoktatási fejlesztésekre fordítsanak.
A kötelező egészségbiztosításról szóló törvény hatályos szövege kimondja, hogy a vizitdíjból és a kórházi napidíjból beszedett összeg az Egészségbiztosítási Alapból történő támogatásnak minősül. Az egészségügyi szolgáltató a befolyt pénz legalább 30 százalékát köteles munkabérre és annak közterheire fordítani.
E szabály helyére azt javasolja a Fidesz, hogy jövő év első napjától a pénznyerő automaták üzemeltetése után befolyó adó 28 százalékát a kórházak gép- és műszerbeszerzésének támogatására, további 12 százalékot pedig bérekre és azok közterheire kelljen fordítani. Ezt a támogatást a mindenkori - nevétől független - egészségügyi minisztérium fejezetben tartalmazza az állami költségvetés. Az adóbevétel kórházak közti megosztását az egészségügyi miniszter rendeletben szabályozza majd.
A kórházi napidíj analógiájára - az önálló orvosi tevékenységről szóló törvény módosításával - a pénznyerő automaták játékadójának 33 százalékát utalja a javaslat a háziorvosokhoz. Ebből a pénzből nem csak gépeket, műszereket szerezhetnek be, hanem a rendelőt is felújíthatják. Ez a javaslatrész is jövő és első napján lépne hatályba, akár az egyetemek, főiskolák részére a játékadóból leosztott 27 százalékos részesedés szabálya. A felsőoktatási intézményeknek juttatott összeg saját bevételnek minősül, és felét a kiemelkedő teljesítményű hallgatók támogatására kell fordítani. A másik fele pedig az intézmények fejlesztését szolgálja.
A költségvetési törvény szerint a szerencsejáték koncessziós díj 2008-ban 1,746 milliárd, a játékadó bevétel pedig 73,5 milliárd forint. Ez utóbbit nem osztja tovább a törvény szerencsejáték típusok szerint. A Fidesz javaslatának indoklása 40 milliárdra teszi a pénznyerő automaták adóját, ezt kell az említett százalékok szerint elosztani. A szerencsejáték törvény előírása szerint gépenként és havonta 100 ezer forint az adó, kivéve, ha a játékgép kaszinóban üzemel, mert akkor havi 120 ezer forint az adója. A szerencsejáték adója ez idő szerint ugyan úgy a költségvetési bevételek része, mint az áfa, vagy a személyi jövedelemadó. A "nagy kalapba" befolyó pénzt osztja a költségvetés tovább kiadásokra, de hogy melyik kiadást melyik adónem fedezi, arra nincs szabály.
A felsőoktatási törvény jelenlegi szövege úgy szól, hogy a felsőoktatási képzés lehet államilag támogatott és költségtérítéses. Az előbbi esetben a költségek többségét az állam, míg a második esetben a képzés teljes költségét a hallgató viseli. A módosítás úgy szól, hogy az államilag támogatott képzés költségeit az állami költségvetés viseli, ha csak a felsőoktatási törvény másként nem rendelkezik. Tehát a Fidesz javaslata is tartalmaz egy kiskaput.
A javaslat több mint három oldalon át sorolja fel az idei költségvetés módosítására tett javaslatokat, amelyek végső összege 15,8 milliárd forint. A több minisztériumtól elvont kisebb-nagyobb összegek az Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz, valamint az Egészségbiztosítási Alapba érkeznének.
Néhány tétel a javasoltak közül: a Miniszterelnöki Hivatal igazgatási költsége 6,976 milliárd forint a költségvetésben, ezt venné le a Fidesz javaslata 6,751 milliárdra, vagyis 225 milliót spórolna itt. Ugyanennél a hivatalnál a személyi juttatásokat 160 millióval kurtítaná. A kormány lakossági tájékoztatásra szánt 1,026 milliárdjából pedig 256 milliót hagyna a Fidesz, az átcsoportosítható megtakarítás 770 millió. A Külügyminisztérium állami protokoll kiadásai közül a kormányfői protokollra előirányzott 180 millió forintból 91,6 milliót hagyna a javaslat.
Az átcsoportosítás után a Egészségbiztosítási Alap támogatása 307 milliárdról 320,5 milliárd forintra növekedne.