A közigazgatási szakember szerint "eljött az idő, amikor végig kell gondolni és definiálni azt, hogy mitől is önkormányzat egy önkormányzat, nevezetesen: milyen feltételek megléte szükségeltetik ahhoz, hogy egy lakóközösségre azt lehessen mondani; ez egy települési önkormányzat".
Annak nincs értelme, hogy úgymond "virtuális önkormányzatok maradjanak fenn, ugyanis az keserűséget, elbizonytalanodást és magára hagyatottságot idézhet elő" - hangsúlyozta a főtitkár.
Rámutatott arra is, miszerint meg kell határozni "az önkormányzati minimumot", azaz melyek azok a minimális szolgáltatások, amelyeket feltétlenül biztosítani kell a legkisebb településeken is.
"Bizonyos esetben akár olyan közszolgáltatást is garantálnak egy-egy településen, amely nem gazdaságos ugyan, de az adott községnek a továbbélése, a földrajzi helyzete, vagy például a közlekedés szempontjából" azt ott mégis biztosítani szükséges - mondta Zongor Gábor. Hozzátette: akkor viszont ehhez többlet pénzforrást is rendelni kell.
A feladat, hatáskör, finanszírozás kérdéskört alapjaiban újra kell gondolni, mert az a megoldás nem járja, hogy a parlament vagy a kormány nem számol azzal; adottak-e a feltételek, képes-e a feladatra az adott település és az mennyibe kerül - jegyezte meg a közigazgatási szakember. Hozzátette: az sem járja, hogy feladatot ad át a településeknek a kormányzat, ám ehhez a plusz pénzt nem biztosítja.
A szolidaritás nem jelszó csupán, hanem a feltételrendszerek garantálását jelenti - hangsúlyozta a TÖOSZ főtitkára. Mint mondta: azt látjuk ugyanis ma Magyarországon, hogy az egyes települések által nyújtott közszolgáltatások között "nagyon-nagyok a különbségek".
Zongor Gábor rámutatott arra is, hogy erős középszintű, valódi területi önkormányzatiságra lenne szükség, ezért a megye vagy régió kérdéskört végre tisztázni kellene. Mint mondta: a TÖOSZ álláspontja szerint meg kellene határozni, mi lenne az erős megye faladat- és hatásköre és milyen finanszírozás alapján, s ugyanezt a szakmai "leltárt" el kell végezni a régiót illetően is.
Ezután meg kell vizsgálni, hogy "ma Magyarországon az erős megyének vagy az erős régiónak" van jobb közszolgáltatást biztosító szerepe; az állampolgárok, a helyi önkormányzatok és a különböző szervezetek szempontjából - mondta a főtitkár.
Rámutatott: "annak semmi értelme nincs, hogy a jelenlegi "megyei önkormányzati feladatokat regionalizáljuk, mert attól még nem lesz erős régió". A vitában felmerült: a polgármester 500, vagy 1000 lakos alatt ne lehessen főállású, továbbá ne kapjanak tiszteletdíjat a testületi tagok, csak költségtérítést, sőt csökkenteni kellene - főleg a városokban - a képviselők létszámát.