Az ellenzék elutasította a beszámolót és a határozati javaslatot egyaránt.
Németh Erika, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal főigazgatója elmondta: a kisebbségi oktatás normatívája, az intézményfenntartásra szolgáló források összege változatlan maradt. A stabil és kiszámítható működés feltételei biztosítottak voltak.
Kérdésre válaszolva ugyanakkor elismerte: ez reálértéken csökkenést jelentett.
A roma kisebbségi oktatásban kiemelte többek között a beás nyelvű tananyag összeállítását, az Útravaló Ösztöndíj Programot és az antidiszkriminációs jelzőrendszer működtetését.
Pokorni Zoltán (Fidesz) az anyagot precíz munkának nevezte, ugyanakkor, mint mondta, nem elfogadható az a kormányzati munka, ami e téren folyt az említett időszakban.
Nem javult a helyzet, sőt rosszabb lett - fogalmazott a fideszes képviselő.
Révész Máriusz (Fidesz) brutálisnak nevezte azt a csökkenést, ami a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány támogatásánál bekövetkezett. A támogatási keret a 2005-ös 1 milliárd 422 millióról mintegy 493 millióra apadt.
"Mellbevágónak" tartotta azt is, hogy a felsőoktatási intézményekben a közel 3 ezer támogatott diák száma 1.700-ra csökkent.
Az ellenzéki politikus szerint óriási hiba volt az iskoláztatási támogatást visszaalakítani, s iskolába járatás nélkül biztosítani a családi pótlékot.
Teleki László (MSZP) arról beszélt, hogy a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány támogatási keretéből a 2001/2-es tanévben még csak kilencezer, míg a 2004/5-ös tanévben már mintegy 20 ezer, a 2005/6-os tanévben 18.600 diákot támogatott. Utalt arra, hogy a közalapítványnál közel 100 millió forint bennmaradt, mert nem pályáztak rá. Ugyanakkor forráshiány miatt egyetlen pályázót sem kellett elutasítaniuk, szemben az Orbán-kormány időszakával.
Botka Lajosné (MSZP) jónak tartotta a beszámolót, amely tényszerű adatokkal megvitatható. Az eltelt időszak pozitívumai között említette, hogy több kisebbségi önkormányzat alakult, pozitív változások történtek az oktatási intézmények fenntartásában, a tankönyvvé nyilvánítás rendszerébe a nemzetiségi és kisebbségi oktatás vonatkozásában speciális elemek kerültek be.