Magyarország a maga gyakorlatával Európa első harmadához tartozik, ami nem rossz eredmény. Természetesen mindenki szeretne első lenni, ehhez különböző forrásokra van szükség. Az FVO (Food and Veterinary Office), amely kifejezetten az egyes európai uniós tagországok hatóságainak működését ellenőrzi folyamatosan európai szinten, a tavalyi évben is hajtott végre ellenőrzéseket állatjólét területén, és szerencsére jelentős kifogás nem merült fel. Minden egyes megyénkben kizárólag ennek a feladatnak az ellátására függetlenített, önálló állategészségügyi főfelügyelőnk van. Ezek az állatorvos kollégák kifejezetten az állatjóléti kérdésekben koordinálják egy-egy megyének a tevékenységét. Természetesen minden olyan állatorvos, aki az állatszállítással kapcsolatban tevékenykedik, folyamatos képzésben vesz részt. Magyarországon az állatjóléttel kapcsolatos hatósági intézkedéseink kifejezetten a sűrűn ellenőrző hatósági gyakorlatot mutatják az Európai Unióban: évente az állatjóléti ellenőrzések száma az országban a százezres nagyságrendet is meghaladja. A húsvéti időszakban a nagyobb számú - főleg bárány - szállítmányokat fokozottan ellenőrizzük. Az állatorvosoknak nincs árumegállítási joguk, ezért társhatóságokkal működünk együtt. Ha a szállítmány külföldről, akár EU-s, akár nem EU-s országból érkezik, a határszéleken úgynevezett mélységi ellenőrzések történnek a Vám- és Pénzügyőrséggel és a határőrizeti szervekkel közösen.
Mennyire hatékony a húsvét előtti sűrített ellenőrzés?
Az ellenőrzés nagyon fontos, de sajnos minden utat egyszerre nem tudunk felügyelet alatt tartani, hiszen ahhoz határtalan létszám kellene. Előre tervezett módon, a társhatóságokkal közösen folyik az ellenőrzés: természetesen először megvizsgáljuk, hol a legnagyobb az állatszállító kamionok forgalma. Ugyanis Magyarországra kizárólag azokon a határátkelőhelyeken jöhet be, illetve mehet ki élő állat, ahol állategészségügyi határállomás van, így az oda vezető utak értelemszerűen prioritást élveznek. Előre felkészülünk az ünnepekre: az elmúlt három hétben már folyt az ellenőrzés, és a következő két hétben is fog. De természetesen ez nem tud minden szállítmányra kiterjedni, hanem szúrópróbaszerűen ellenőrzünk. Az időpont is változó: hajnalban, éjszaka, napközben; a lényeg, hogy kiszámíthatatlan legyen. Ha valaki nem megfelelően tervezte meg a szállítási útvonalat, vagy egyéb hibát vétett, például nem pihentette eleget az állatokat, és megbírságolják; ez az információ nagyon gyorsan terjed, így a többi szállító már el tudja kerülni a rajtakapást, például úgy, hogy más útvonalat választ, tehát előfordul, hogy később már nem olyan hatékonyak az ellenőrzések, mint az elején.