Durvulhat a kampány
Miközben még nem látni az amerikai Demokrata Párt előválasztási versengésének a végét, John McCain, a várható republikánus jelölt stábja már megjelentette az első televíziós elnökválasztási hirdetést.
2008. március 31. hétfő 07:40 - Hírextra
A pozitív üzenet a vietnami veterán arizonai szenátor háborús múltját és az elnöki posztra való felkészültségét hangsúlyozza.
A kétlépcsős amerikai elnökválasztás első szakasza, az előválasztási periódus hivatalosan nyár végén, kora ősszel zárul, ekkor a két nagy párt jelöltállító konvencióin megválasztják az elnök- és alelnökjelölteket.
Az előválasztásokat és az előválasztási kampányt ősztől követi az úgynevezett általános elnökválasztási kampány.
"Erre az elnökre várnak az amerikaiak", John McCain az Egyesült Államok vezetője, aki adót csökkent, korábban pedig éveket töltött Vietnamban háborús fogolyként - hangzik el a hirdetésben, amelynek egy szám a címe: 624787. Ez volt McCain azonosító száma a hadseregben. A tévéreklámban képsorok pörögnek olyan cikkekről, amelyekben "igazi hősként" írtak róla, és úgy emlegetik őt, hogy az első naptól felkészült elnök lesz.
Elemzők valószínűnek tartják, hogy a kampányt - amely minden idők legköltségesebb elnökválasztási küzdelme - egyik párt sem lesz képes megtartani a pozitív üzenetek keretei között. Ahogy a korábbi években sem.
Erre utal, hogy a republikánus előválasztások korábbi szakaszában már megjelentek rágalmazó, az ellenfél lejáratását célzó hirdetések, és a demokrata oldalon is éltek a visszatetszést keltő, olykor azonban hatásos sárdobálással.
Evan Tracey, egy kampányreklámok elemzésére szakosodott kutatócsoport vezetője szerint az idei választást az utóbbi 20 év talán legfinomabb kampánya jellemezte. De csak eddig, mert várhatóan el fog durvulni a kampány. A lejárató hadjáratokra szerinte akkor lesz kisebb esély, ha nem Hillary Clinton, hanem Barack Obama lesz a demokraták elnökjelöltje.
Abból, hogy miképpen támadhatják majd McCaint a demokraták, ízelítőt adott a napokban Howard Dean, a Demokrata Párt országos bizottságának vezetője. Sommázata szerint McCain egy "nagyhangú opportunista, aki nem ért a gazdasághoz, és azt ígéri, hogy az amerikai csapatok további 100 évig Irakban maradnak".
A reklámkiadások már mindkét párt oldalán meghaladták a 200 millió dollárt és elemzők szerint a novemberi választásig az együttes összeg elérheti a 800 millió dollárt.
Forrás: MTI