Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke elmondta: a szakszervezetek elutasították a BKV-menedzsment megállapodás-tervezetét, így hétfőn üzemkezdettől délután egy óráig megtartják a munkabeszüntetést.
Hozzátette: nincs megegyezés a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatás mértékében sem, így egyelőre bizonytalan, hogy lesz-e egyáltalán bármiféle tömegközlekedés a fővárosban.
A szakszervezetek elégséges szolgáltatásra tett javaslata szerint üzemkezdettől 13.00 óráig mintegy száz autóbusz az éjszakai menetrend szerint közlekedett volna, de ezt a javaslatot a munkáltató visszautasította.
"Szerintem teljes megbénul a tömegközlekedés" - vélekedett Nemes Gábor, hozzátéve, hogy hétfőn 17-órakor folytatódik az egyeztetés a szakszervezetek és a munkáltató között az esetleg újabb sztrájk elkerülése érdekében.
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese elmondta: a vállalat vezetősége a szombati megállapodás-tervezetet akarta a vasárnapi tárgyaláson is elfogadtatni a szakszervezetekkel.
"Úgy látszik, hogy sem a tulajdonos, sem az állam, sem pedig a menedzsment nem foglalkozik azzal, hogy mi lesz Budapesten a tömegközlekedéssel hosszabb távon. Mindenki csak odáig gondolkodik, hogy holnap ne legyen balhé, pedig ha bedől a vállalat, akkor nem fél napra fog megállni a város" - mondta a szakszervezeti vezető.
Gulyás Attila elmondta: a szakszervezetek nem fogják megakadályozni azokat a munkavállalókat, akik fel szeretnék venni a munkát hétfőn hajnalban, cserébe azt várják a munkáltatótól, hogy ő se presszionáljon a munkafelvétel mellett. "Szerintem, nincs ember, aki felvenné a munkát holnap" - tette hozzá.
A közlekedési vállalat éves szinten mintegy kétmilliárd forintos megtakarítást remél a BKV a várhatóan a nyár végén bevezetendő új paraméterkönyve, összmenetrendje révén - erről a cég vezérigazgató-helyettese beszélt pénteken.
Somodi László elmondta, ez összességében 4 százalék körüli járatritkítást eredményez, miközben egyidejűleg fejlesztő elemeket is tartalmaz. A Főpolgármesteri Kabinet elveiben egyetértett az általuk benyújtott javaslattal.
A szakszervezetek szerint a járatritkításokkal megtakarítható pénz nem oldja meg a 80 milliárd forintos hiánnyal küszködő vállalat finanszírozási problémáit, amelynek adósságállománya mintegy 10 milliárd forinttal nő az év végére.
Közösségi közlekedés nélkül a főváros népességének körülbelül 30-40 százaléka - aki már nem, vagy még nem rendelkezik autóval - csak gyalog közlekedhetne, a többiek, akik autóval rendelkeznek, csak 12-15 kilométeres óránkénti sebességgel araszolnának a város útjain - mondták el közlekedésmérnökök a távirati irodának.
A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy jelenleg napi kétmillió utast szállítanak a BKV járművei, ha leáll a közösségi közlekedés, ezeknek az utasoknak is autóba kellene ülniük, vagy gyalog kellene útnak indulniuk. (Kerékpárral rendszeresen ma még nagyon kevesen közlekednek a fővárosban, hétvégeken néhány tízezerre tehető a kerékpárosok száma a budapesti utcákon.)
A Munka törvénykönyve szerint a távollétet igazoltnak kell tekinteni, ha valaki a sztrájk miatt nem tud eljutni munkahelyére, ez ugyanis elháríthatatlan oknak minősül. Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre.