A bajor félnek el kell fogadnia a magyar érveket, hiszen ez a szemét bizonyítottan Németországból került Magyarországra. A bajor félben erre készség mutatkozik. Azt gondolom, hogy jelentős előrehaladás fog történni május 13-ig, amikor Gyurcsány Ferenc a bajor miniszterelnök meghívására Münchenbe utazik - közölte Horváthné Fekszi Márta a magyar-bajor kormányközi vegyes bizottság kétnapos ülése után tartott sajtótájékoztatón.
Mint elhangzott, a szeméthegyek beazonosítása folyik és ha az megtörtént, akkor kezdődhet a visszaszállítás. A munka intenzívebbé vált a budapesti vegyes bizottsági üléssel - hangsúlyozta az államtitkár.
Markus Söder, a bajor kormány európa-ügyi minisztere az MTI-nek elmondta: többé nem fordulhat elő, hogy illegális úton német szemét érkezzen Magyarországra. Megfogalmazása szerint a nyitott kérdéseket nagyon gyorsan tisztázni fogják.
Arra a felvetésre, hogy a bajor fél visszaszállítja-e az illegális szemetet és fedezi-e a költségeket, a tartományi miniszter azt mondta, a szakértők egyeztetnek a kérdésről.
A Németországból Magyarországra hozott illegális szemét ügyére 2006 decemberében derült fény, amikor több száz tonna bálázott hulladékra bukkant a környezetvédelmi hatóság az Alföldön. A Baden-Württemberg és Bajorország tartományokból származó szemét visszaszállítását 2007 júniusában kezdték meg. Gyurcsány Ferenc Angela Merkel német kancellár segítségét kérte, hogy a munkálatok minél előbb befejeződjenek. 2008 január közepén csaknem két tonna újabb német szemetet találtak egy fuvarozó cég telephelyén Makón.
A kétnapos budapesti vegyesbizottsági ülést a magyar és a bajor fél is eredményesnek értékelte.
Horváthné Fekszi Márta kiemelte: a bajor befektetőknek rendkívül intenzív kapcsolataik vannak a magyar tudományos élettel. Például az Audi a győri egyetemmel és a budapesti műszaki egyetemmel tart fenn szoros kapcsolatot, a BMW képviselete pedig a miskolci műszaki egyetemmel dolgozik együtt - tette hozzá.
Markus Söder arról beszélt, hogy Bajorország számára mindig fontos partner volt Magyarország és a két állam kapcsolatát szeretnék élénkíteni.
A kétnapos megbeszélésen nem volt arról szó, milyen konkrét újabb befektetések érkeznek Bajorországból Magyarországra, a jövőbeli befektetések kereteiről azonban tárgyaltak.
Bajorországban elsősorban a prémium kategóriába tartozó autókat gyártanak. Az Európai Unióban az autóforgalomban a kis autók felelősek a széndioxid-kibocsátás kétharmadáért. Éppen ezért nem lehet csak a nagy teljesítményű autókat gyártókat büntetni környezetvédelmi adókkal. Ha az Európai Bizottság terve megvalósulna, az a német autógyártókat olyan mértékben büntetné, hogy a befektetésekre is kihatna - mondta a bajor miniszter.
Mint elhangzott, a németországi tartomány számára fontos lenne, ha Magyarországon nagyobb hangsúlyt fektetnének a német nyelv oktatására.
A Külügyminisztérium adatai szerint az 1991-ben alakult vegyes bizottság keretében jelenleg mintegy száz projekt fut.
Bajorország Németország területileg legnagyobb tartománya, a tartományok közül a legfontosabb partnere Magyarországnak. Több globális autógyárnak, számítástechnikai cégnek és sportszergyártónak is ebben a tartományban van a székhelye.