Nyáry Krisztián elmondta, hogy a Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésén áttekintették a budapesti behajtási díj (dugódíj) bevezetésével összefüggő kérdéseket, a Városkutatás Kft. által készített nemzetközi összehasonlító anyag tükrében.
Az M0-áson bevezetendő díjfizetéssel idén még nem lenne számottevő változás az igazgató szerint, de amint bevezetnék a kilométer-arányos díjat, a teherautók várhatóan inkább az amúgy is túlterhelt Budapesten keresztül közlekednének.
Nyáry Krisztián kifejtette, hogy a városvezetés elé került tanulmány alapján három-négy évi előkészítés után válhat reálissá Budapesten a behajtási díjfizetés. A zónahatár a budai körút és a pesti Nagykörút, vagy a Hungária körút között lenne. A külföldi példák alapján a jelentős
nagyságrendű bevezetési költség több év alatt térülne meg, válna pozitív szaldóssá a rendszer.
Az MTI információi szerint a szakértők előterjesztésükben jelzik, hogy 9-12 milliárd forintos kiépítési és évi 7-8 milliárd forintos üzemeltetési költségek mellett, a zónahatároktól és a díjkonstrukcióktól függően, évi 25-50 milliárd forint bevétel érhető el egyzónás rendszer esetében. Az anyag készítői HU 300500800 forintos behajtási díjakkal számoltak.
Nyáry Krisztián rámutatott, hogy a behajtási díjról készült koncepciót beépítik az év második felében elkészülő budapesti közlekedésrendszer fejlesztési tervbe. Ebben a behajtási díj, dugódíj mellett szerepel majd a matricás jellegű forgalomszabályozási rendszer is. E szerint a főváros bizonyos részeire csak a meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő autók hajthatnának be. Mindezekhez elengedhetetlen azonban a parkolás fejlesztése, a P+R parkolók számának növelése, épp úgy, mint a kötöttpályás közlekedés fejlesztése - jegyezte meg.
Az önkormányzatok jogszabályban rögzített behajtási díjszedési lehetőségére azért van szükség, mivel a regionális közigazgatási hivatal nemrég jogsértőnek találta a főváros behajtási díjrendeletét. A közigazgatási hivatal nem a díjak mértékét, hanem azt kifogásolta, hogy jelenleg nincs jogszabályi alapja a díjszedésnek - fűzte hozzá az igazgató.
Nyáry Krisztián elmondta azt is: a városvezetés támogatta azt a javaslatot, hogy a BKV ez évi nettó csaknem tízmilliárd forintos fővárosi támogatását két részletben, áprilisban és májusban adják át a cégnek. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön dönt erről. Az összegből a BKV 6,4 milliárdot járműkorszerűsítésre, beszerzésre, 1,8 milliárdot pedig pályafelújításra költhetne. Az igazgató közölte, hogy a kabinet ülésén szó esett a BKV ügyében a kormánnyal folytatandó további tárgyalásokról, az újabb sztrájkfenyegetésekről. A BKV vezérigazgatói posztra kiírandó pályázatról nem tárgyaltak - tette hozzá.