Madárral a madár ellen
Rövid szünet után a hét végén visszatértek a madárűző vadászmadarak a ferihegyi repülőtérre: Szelíd és Angyal, a két vadászsólyom, valamint Lanika, a héja védik a légteret. A madarak bevetéséről a Budapest Airport döntött.
2008. április 26. szombat 16:14 - Hírextra
Az ilyen akciók hatásosak, amit mutat az is, hogy csökken az ütközések és az ebből adódó repülési események száma. A repülőtéren 2006-ban öt olyan repülési esemény, ütközés történt madár és repülőgép között, amely sérülést okozott a repülőgép külsején, tavaly már csak egyetlen ilyen volt.
Az elmúlt évben 32 madár repült neki repülőgépnek, a több mint 124 ezer le- és felszállás során, egy évvel korábban pedig 40 a közel 127 ezerből - mondta el Szollár Domokos, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője az MTI-nek. A szóvivő hozzátette: az elmúlt két évben egyetlen repülőgépnek sem kellett kényszerleszállást végrehajtania madárral történt ütközés miatt.
A Budapest Airport nyugati-európai repülőtereken már bevált „zöld módszereket” is alkalmaz, hogy elkerülje a madarak és a repülőgépek mindkét fél számára tragikus találkozását. Ezen természetes módszerek hatékonyabbak és humánusabbak az állatok kilövésénél.
A futópályák mentén elhelyezett - bizonyos időközönként puskalövéshez hasonló hangot adó - hangágyúk mellett 2007 szeptembere óta sólymok és héják is „dolgoznak” a repülés biztonságáért.
A vándorsólymok például akár több ezres seregélycsapatokat is el tudnak riasztani, hiszen azok félnek a ragadozó madártól. A módszer előnye, hogy a madarak hosszú ideig elkerülik azokat a részeket, amelyeket egy sólyom, vagy héja vadászterületének tartanak. A nagy létszámú madárrajok egy ragadozó látványára, gombóc formába alakulnak át és elmenekülnek.
A sólymok mellett Maggie, a border collie vadászkutya is a madarak távoltartásán dolgozik. A kis méretű, de fürge kutya már hónapok óta sikeresen védi a repülőteret.
Szollár Domokos szavai szerint ha madarak találkoznak repülőgéppel, akkor könnyen megsérülhet a hajtómű, vagy akár a gép teste is, szélsőséges esetben még a pilótafülke ablaka is megrepedhet. Az esetleges ütközés ráadásul a repülés legérzékenyebb szakaszában, fel-, vagy leszállás közben történik. Az esetleg sérült repülőgép helyett mentesítő járat kell, aminek költsége van, a hajtóművet pedig szét kell szedni és ki kell tisztítani, ami növeli a nem tervezett ráfordításokat. Ezért is rendkívül fontos az események megelőzése.
A védekezés mellett a madarak táplálékául szolgáló rágcsálók, kis emlősök kitelepítésével is védekezik a BA. Tavaly a Bükki Nemzeti Parkkal közösen az EU Life programja keretében kiköltöztette a repülőtér füves területein élő ürgéket. 2007-ben több mint négyszáz ürge kapott új otthont a nemzeti parkban, ahol táplálékot biztosítanak a veszélyeztetett kerecsensólyomnak.
A BA 2010-ig közel 1800 ürge kitelepítését tervezi. Az akció repülésbiztonsági és vadvédelmi szempontból is hasznos, hiszen az ürgék a repülőtérre vonzzák a nagytestű ragadozó madarakat, amelyek veszélyt jelenthetnek a gépekre, a nemzeti parkban azonban hozzájárulnak a kerecsensólymok fennmaradásához.
Forrás: MTI