Biciklisbarát város lesz Brüsszel
Új kerékpárutakkal, biciklitárolókkal és a síliftekhez hasonló kerékpáros felvonókkal készül a dugók felszámolására a brüsszeli városvezetés.
2008. május 8. csütörtök 12:33 - Hírextra
A belga fővárosban nemzetközi kerékpáros várostervezési konferenciát is rendeznek jövőre. A kétévente megtartott Velo-City hatására a korábbi helyszíneken, Párizsban például vagy Münchenben nagyszabású fejlesztések indultak. A szervezők a brüsszeli rendezvénytől is azt remélik, hogy segít társadalmi és politikai támogatást szerezni a városi kerékpározás ügyének.
"Brüsszel Európa fővárosa, a kerékpározásnak viszont egyáltalán nem a fővárosa. Ezen változtatni kell" - nyilatkozott Pascal Smet, a brüsszeli regionális kormány mobilitásért felelős minisztere a Velo-City 2009 konferencia sajtótájékoztatóján. "Évtizedekig az autózás volt a közlekedés támogatott formája. Azt akarjuk, hogy a konferencia fordulópont legyen a közvélemény és a politikusok számára egyaránt" - mondta a miniszter, akinek egyébként nincs autója és mindenhová kerékpárral jár.
Smet minisztériuma nemrég bevezetett egy új intézményt, az autómentes vasárnapot, amikor a gyalogosok, biciklisek, görkorisok és gördeszkások vehetik birtokba az utakat a város határán belüli autópálya-szakaszokkal együtt. A kerékpárosok újabban az egyirányú utcákban is tekerhetnek mindkét irányban, a belvárosban jelképes összegért lehet biciklit kölcsönözni, az autósok pedig ingyen busz-, metró- és villamosbérletet kapnak, ha leadják a kocsijuk rendszámtábláját.
A tervek szerint a konferencia kezdetéig több kilométer új kerékpárutat és számos bicikligarázst építenek, amelyekben havi helybérleti díj ellenében lehet majd tárolni a kerékpárokat, és biciklislifteket is telepítenek majd a dimbes-dombos városban.
A durván egymillió lakosú Brüsszelben jelenleg 4 százalék a kerékpározás részesedése a városi közlekedésben. Londonban és Párizsban ez az arány 6 százalék, Amszterdamban 35, egy belga városban, a Brüsszeltől alig 50 kilométerre fekvő Bruges-ben pedig 55 százalék.
A brüsszeli városvezetés célja, hogy 2015-ben már 15 százalék legyen kerékpáron megtett utak aránya, a kerékpárút hálózat hosszát pedig 100-ról 310 kilométerre kívánják növelni.
Forrás: MTI