Kormos Csaba, a szakszervezet ügyvivője az MTI-nek elmondta: a szakszervezetnél többen is jelezték, hogy probléma van egy bizonyos típusú tűzoltóautóval - hivatalosan tűzoltó fecskendővel - és egy bizonyos típusú műszaki mentőautóval.
Az instabil járműveket három éve adták át, azóta három baleset is történt, ezekben ketten életüket vesztették - mondta. Emlékeztetett arra: Szolnokon egyszerűen "eldőltek" a járművel a tűzoltók, abban a balesetben személyi sérülés nem történt. Jászberényben viszont 2006 februárjában meghalt egy tűzoltó, amikor csekély sebességnél felborult a tűzoltóautó és rázuhant. Egy hónappal ezelőtt pedig Kaposvár külterületén egy kanyarban, szintén kis sebességnél borult fel egy tűzoltóautó, és rázuhant egy személyautóra; a sofőr szörnyethalt.
Az autók nagy igénybevételnek vannak kitéve, állandó a túlterhelésük, a súlypontjuk magasan van, miközben speciális manővereket kellene végezniük. A szakszervezet szerint egyáltalán nem garantált, hogy az autók a jelenlegi szerkezettel meg tudnak felelni ezeknek a feladatoknak - tette hozzá Kormos Csaba.
Mint mondta, egyes műszaki mentőautóknak az a bajuk, hogy kicsi a súlyuk, viszont nagyon erős a rugózásuk, emiatt az autó "nagyon pattog".
"Én magam is vezetek ilyen autót, és az a tapasztalatom, hogy már 20-30 kilométeres óránkénti sebességnél is olyanokat pattog az autó, mint egy gumilabda, ez pedig rendkívül balesetveszélyes" - tette hozzá.
Az ügyvivő felhívta a figyelmet arra, hogy a tapasztalatok alapján csak idő kérdése, mikor borul fel a következő jármű. A szakszervezet szerint a kritikus tűzoltóautókból nyolc, a műszaki mentést végző járművekből öt-tíz lehet az országban.
A szakszervezetnél több sofőr is jelezte a problémát. "A mi célunk, hogy ne forduljon elő még egy halálos baleset, ezért független szakértő bevonásával kívánjuk megállapítani, hogy valóban balesetveszélyesek-e ezek a járművek. Azt akarjuk elérni, hogy a járművek biztonságosak legyenek, a vonulós tűzoltók pedig munkájuk során ne legyenek kitéve feleslegesen veszélynek" - közölte Kormos Csaba.
Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője az MTI megkeresésére azt mondta: kétségtelen, hogy a tűzoltóautók magas súlyponttal rendelkeznek, borulékonyabbak, mint egy átlagos teherautó, de bármilyen technikai eszközt - például járművet, sisakot - rendszeresítenek, azt előzetesen alkalmassági vizsgálatnak vetik alá, így történt ez a kifogásolt járművekkel is.
Mint mondta, az OKF várja a szakszervezet által felkért független szakértő véleményét arról, valóban balesetveszélyesek-e a járművek.