Magyarok Pisában: tényleg ilyen rossz a helyzet?
Tavaly évvégén kerültek napvilágra a 2006-os PISA-felmérés eredményei, melyektől mi tagadás, sokkal boldogabbak nem lettünk. A közoktatásunkról szóló kimutatás aggasztó volt, ráadásul a néhány héttel korábbi optimista illúzióinkat is szétoszlatta, hiszen
2008. május 22. csütörtök 11:59 - Nagy Gergely Miklós
Mint tudjuk a két teszt mást mér. Amíg a
PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) egyszerűbb szövegértési feladatokból áll, addig a Pisa (Programme for International Student Assessment - nemzetközi tanulói tudásszintmérő program) ennél sokkal komplexebb: a szövegértésen kívül itt van matematika és természettudomány is. „A PIRLS mást mér, máskor és más országok vesznek benne részt. Ebben nagyon sok afrikai ország szerepel, akik a nemzetközi átlagot is egy alacsonyabb szintre helyezik. A PIRLS egyébként összhangban van a hazai olvasástanítással, ezért is lehetnek jók az eredmények. Ezzel szemben a PISA-ban olyan formájú és tartalmú feladatokat alkalmaznak, amelyek sok tekintetben szokatlanok a tanulók számára.”– mondta el lapunknak Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal Mérési és Értékelési Osztály vezetője.
Miért volt nehéz a PISA-teszt a magyar diákoknak? A PISA-felmérés azért is különleges, mert úgy van beharangozva, hogy a nagybetűs életre való, mindenki számára szükséges, társadalmilag értékes tudást kéri számon. Nem az a fontos, hogy valamit pontosan visszamondjon a diák, hanem az, hogy a megszerzett tudást alkalmazni, használni tudja. Ugyanis ez a képesség az – az átfogó, komplex látásmód, a rugalmasság és a megértési kézség mellett -, amely a diákot, a későbbi munkavállalót sikeressé tehetik az életben.
Ezekben nem vagyunk túl jók, ami saját versenyképességünk szempontjából is rossz. Hogy miért? A
PISA-t ugyanis egy gazdasági társaság az OECD (Nemzetközi Gazdasági és Fejlesztési Szervezet) szervezi, hogy az iskolát nemsokára elhagyó diákok munkaerőpiacon fontos szerepet játszó képességeit, tulajdonságait felmérje. A PISA eredménye számos befektető döntését is befolyásolja: ahol jobb a lakosság munkaerőpiaci mutatója, oda érthető okok miatt szívesebben mennek. Ilyen egyszerű ez. A PISA így lesz tétnélküli iskolai tesztből, fontos versenyképességi mutató. Már csak ezért is érdemes odafigyelni rá.
Miért a finnek a királyok?
Ilyen oktatási alapelvek vannak a finneknél
- egyenlő esély a tanulásra, tekintet nélkül a lakóhelyre, nemre, gazdasági helyzetre vagy az anyanyelvre;
- az oktatás megbízhatósága, ezzel együtt az iskola biztonsága;
- az oktatás regionális elérhetősége (vagyis lehetőleg mindenki a lakóhelyéhez legközelebb eső iskolában tanuljon);
- ingyenes oktatás (ideértve a tankönyvet, az étkeztetést, az utazást stb.);
- támogató és rugalmas adminisztráció – központi irányítás, helyi alkalmazás;
- minden szinten interaktív és kooperatív munka; a partneri viszony elve;
- a tanulók egyénre szabott szellemi és anyagi támogatása;
- fejlődésorientált értékelés a tesztelés, rangsorok kialakítása helyett;
- magasan képzett, autonóm tanárok
Nyelvrokonaink 2000 és 2003 után 2006-ban újra győztek a PISA-felmérésen. (Mi a középmezőnyben a 19-23. helyen végeztünk 57 ország közül) Adódik a kérdés: mivel tudnak többet, mint mi, vagy bárki más?
Válasz talán meglepő: többet nem tudnak, csak jobban, kiegyensúlyozottabban, mivel alapkézségeiket jobban kicsiszolták. Ebben szerepet játszik az, hogy náluk az alapfokú oktatás 7-től 16 éves korig tart, ezután a diákok három évig a „felső középiskolában, vagy a szakképző iskolákban folytathatják tanulmányaikat, amit végül a három- vagy ötéves egyetemen vagy főiskolákon fejezhetnek be. (Szakemberek szerint nálunk egyébként épp az a baj, hogy az alapfokú képzés idejekorán megszakad, és a negyedik osztály után abbahagyjuk a képességfejlesztést, és elkezdjük a speciális szaktárgyi tudás tanítását, ami – és ezt mindenki elismeri - fontos, csak aránytalan mértékben jelenik meg.)
De a finnek abban is különböznek tőlünk, hogy nem buktatják meg, vagy irányítják másik iskolába a rossz tanulókat, hanem az iskolán belül, egyéni tanterv alapján foglalkoznak a problémásabb gyerekekkel. A differenciálást pedig csak a felsőbb évfolyamokban vezetik be.
Az iskolákban pszichológusok és pályaválasztási tanácsadók dolgoznak. A kevésbé szelektáló rendszerben az osztályban eltérő társadalmi hátterű diákok járnak, akiket a tanárok az erre kidolgozott stratégiával tanítanak.
Lehet ezt hagyományosan is csinálni
Szakértő a PISA-ról:
Ebben „a felmérésben arra kíváncsiak, hogy az iskola mennyire neveli az életre a diákokat.” (Dr.Csapó Benő)
De nemcsak a reformpedagógiának lehet sikere, hanem a hagyományosnak is. Ahol szelektálnak, ahol tudást várnak, úgy ahogy mi. Vagy a Japánok. „A PISA azt állapította meg, hogy a szelektívebb iskolarendszerek között is vannak olyanok, amelyek átlagosan jó eredményt érnek el. Példaként hozhatnám fel Japánt, ahol szintén nagyon meghatározó a családi háttér, mégis rendre jó eredményt érnek el, a természettudomány területén például 3.-9. helyre került az országok rangsorában.” – fűzte hozzá Balázsi Ildikó.
Szóval nem kell a vészharangokat meghúzni, és nem kell lemásolni a finneket. Bizonyos dolgokban változtatni kell, több olvasás-szövegértés és készségfejlesztő órára lenne szükség, és máris javulhatna valamit ez az amúgy sem tragikus az eredmény (a középmezőnyben szerepelünk gazdaságilag is, végülis a helyünkön vagyunk).
Vészhelyzetről tehát nem kell beszélni, mert egyszerűen nincs. És ha teszünk ellene, akkor nem is lesz.
Amit a PISA-ról tudni kell
PISA= Programme for International Student Assessment - nemzetközi tanulói tudásszintmérő program
A magyar tizenöt éves diákok 504 pontos eredményükkel az országok rangsorában 57 ország között a 19-23. helyen végeztek PISA 2006 felmérés természettudományos vizsgálatában. Eredményük ezzel nagyjából az OECD-országok (Nemzetközi Gazdasági és Fejlesztési Szervezet) átlagával azonos, s egy súlycsoportban szerepelnek Svédországgal, Lengyelországgal, Dániával és Franciaországgal. A természettudományos teszten a legjobb eredményt Finnország diákjai érték el, őket Hongkong, Kanada, Tajvan, Észtország, Japán, Új-Zéland, Ausztrália és Hollandia középiskolásai követik.
A 2000-es első felmérést három évente követi újabb. Magyarországon kétszáz oktatási intézményből nagyjából ötezer 15 éves diák vett benne részt. Az iskolákat a nemzetközi központ választja ki véletlenszerűen, de reprezentatív módon. Több ország szakemberei által kiválasztott feladatokból összeállított tesztfüzet kitöltési ideje 120 perc, közben kisebb szüneteket tarthatnak a diákok.