A francia mozinak igazán jó éve van: először Marion Cotillard Oscarja (Piaf), aztán a Bienveue chez les ch,tis (Isten hozott a ch,tiknél) 20 milliós nézőszáma (már készül is az amerikai remake), aztán most 21 év után először a legjobb produkció díja. És itt még nincs is vége, mert a nemzetközi ítészek nagy hirtelen műsoron kívüli különdíjat adományoztak Catherine Deneuve-nek és Clint Eastwoodnak, akiknek versenyfilmjeit és persze őket magukat sem akarták üres kézzel elengedni a Croisette-ről. Eastwood a Changeling (Gyerekcsere) című munkájáért nyilván többet várt, (s nemcsak a Le Figaro által csokiplecsninek titulált vigaszdíjat), legalább is abból ítélve, hogy az átadón már meg sem jelent.
"Az osztály" afféle "légy a falon" dokumentarista stílusban készült iskolai dráma, amely egy párizsi külvárosban játszódik. Laurent Cantet rendező amatőr tinédzserekből válogatta össze a kéttucatnyi főszereplőt. A tanárukat Francois Begaudeau játszotta, aki a produkció alapjául szolgáló önéletrajzi regényt írta.
"Rendkívül érzelmes pillanat volt" - emlékezett a vetítés utáni tapsviharra a rendező, aki elárulta, hogy a szereplő gyerekek egy hete láthatták először a filmet, és rájuk is óriási hatással volt:
"Megérezték, hogy a film róluk szól, az ő világukról, átérezték, hogy most valami fontosat csináltak, és nem csupán szórakozató időszak volt, amit együtt töltöttek, hanem valami különlegeset tettek."
A dráma az összes hasonló film kliséit felelősségteljesen kikerülve az elmúlt hónapok francia címlapsztorijainak számos témáját elővette: a rendőrségi kampányoktól az illegális bevándorlók letartóztatásán keresztül az emigráns gyerekek nyelvi problémájáig. "A buktatókat elkerülendő a legjobb, ha a helyzeteket a maguk összetettségében idézzük meg" - nyilatkozta Begaudeau.
Nicolas Sarkozy francia elnök közleményben gratulált a film alkotóinak a "tapintatos és finom" témakezelésért, amellyel nemcsak a francia iskolák gondjaira mutattak rá, hanem a tanárok és a diákok erőfeszítéseit is ábrázolták.
A vasárnap esti fesztiválgála ceremóniamestere Edouard Baer francia komikus volt.
A nagydíjat Matteo Garrone olasz rendező vette át Gomorra című nápolyi maffiáról szóló tényfeltáró filmjéért.
A legjobb rendezőként megnevezett török Nuri Bilge Ceylan (Három majom) hőn szeretett hazájának ajánlotta kitüntetését.
A zsűri díja az Il divo című olasz játékfilmhez került. Rendezője, Paolo Sorrentino a hétszeres olasz miniszterelnökről? Giulio Andreottiról forgatott karikatúra-stílusú virtuóz lendületű mesét.
"Che Guevarának, az embernek szeretném ajánlani" - köszönte meg a legjobb férfialakítás elismerését Benicio Del Toro, aki Steven Soderbergh négy és félórás Che-eposzában játszotta a dél-amerikai forradalmárt és gerillavezért.
A brazil Sandra Corveloni (Linha de Passa) legjobb színésznői díját Jean Reno jelentette be a fesztiválszínpadon a művésznő távollétében.
Jean-Pierre és Luc Dardenne sem távoztak üres kézzel: a háromszoros Arany Pálma-díjas belga testvérpár Faith Akin kezéből kapta a legjobb forgatókönyv elismerését a Lorna's Silence (Lorna csöndje) című munkáért.
Az Arany Kamerát, a legjobb első filmnek járó díj a brit Steve McQueennek jutott a Hunger (Éhség) című moziért.
A legjobb rövidfilm Arany Pálmáját a román Marian Crisan rendezésében készült Megatron vitte el.
Az Egy bizonyos tekintetben szekcióban vetített filmek közül a Szergej Dvorcsevoj rendezte német Tulpan című film kapta meg a fődíjat.
A Fipresci, azaz a kritikusok testületének díját a versenyprogramból Mundruczó Kornél Deltája nyerte, az Egy bizonyos tekintetben programból a Hunger, a Rendezők kéthetéből pedig a belga-francia Eldorado.
Az idei cannes-i 12 napos filmmaraton legnagyobb várakozás övezte filmjei szokatlanul megosztották a kritikusokat - értékelte a Variety című szaklap megemlítve, hogy amikor a Soderbergh-opusszal már-már csúcspontjához érkezett a fesztivál, akkor került sor a két viharos sikert arató film, az Il divo és az Enter les Murs vetítésére.