A mérés - amely alól csak néhány, sajátos nevelési igényű tanuló mentesülhet - az idén összesen 422.773 diákot érint.
Az iskolák 4. évfolyamán a korosztálynak megfelelő alapkészségeket és képességeket vizsgálják, 2.315 intézményben 96.517 diák vesz részt a felmérésben.
A 6., a 8. és a 10. osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható matematikai tudását veszik górcső alá.
A 6. évfolyamon 2.352 intézményben 107.175 diák, a 8. osztályban 2.445 intézményben 107.751 tanuló, míg a 10. osztályban 1.034 intézményben 111.330 tanuló vesz részt a kompetenciamérésben.
A diákoknak a tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett feladatokat, mindennapi életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk. Tavaly például volt olyan feladat, amelyben azt kérdezték, hány percből áll egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz vagy hamis, hogy minden téglalap paralelogramma.
A felmérés azért fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok sok szempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több aspektusáról.
Az első ilyen felmérés 2001 őszén volt, ezt 2003-ban követte a második, majd 2004-ben, 2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat.
A mostani felmérés eredményeit - iskolai és fenntartói jelentéseket - 2009 február végéig kapják meg az intézmények és fenntartóik. Ettől az időponttól az egyes iskolák feldolgozott mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá válnak.