Bár az utasok többsége buszra száll, csaknem huszonötször annyit költött az állam az ezredforduló óta a vasúti személyszállításra, mint a huszonnégy Volán-társaság helyközi járataira összesen; mindez abból a tanulmányból derül ki, amely a Miniszterelnöki
2008. július 5. szombat 09:55 - Hírextra
Szakértők számításai szerint a vasúti személyszállításra a MÁV 2000 óta különféle jogcímeken 1111 milliárd forintot kapott a költségvetésből. Az összegből csaknem 410 milliárd volt a termelési támogatás; hiteleinek szanálására, tőkehelyzetének javítására 289 milliárd, járműbeszerzésre 75 milliárd ment el. Emellett a vasút működéséhez az állam 240 milliárd forint egyszerű és készfizető kezességgel is hozzájárult - írja a lap az elemzést ismertetve.
A nyolc évre szóló tételt a személyszállítási szolgáltatásokat egy éve ellátó MÁV-Start Zrt. 2008-ban várhatóan 161 milliárd forint támogatási igénnyel fejeli meg, a kedvezményes utazások után az idén járó 22 milliárd fogyasztóiár-kiegészítést és a 28 milliárd forint áfa-visszatérítést nem is számítva.
A dokumentum készítői szerint a vonat- és a buszjáratokat a kormány a költségek számbavétele nélkül, "bürokratikus szokások alapján rendeli meg". Az EU direktíváit megsértve nem vizsgálják, hogy a szolgáltatók közül melyik az olcsóbb. De nem kérdés az sem, hogy a járatokra van-e fizetőképes kereslet.