Repülőről mérik a légszennyezettséget
Repülőgéppel mérik a légszennyezést Budapest felett: a vizsgálatokra a Nemzeti Kutatásfejlesztési és Technológia Hivatal támogatásával technikai-tudományos konzorcium alakult az MTA Atomenergia Kutatóintézetének vezetésével - tudatta szerdán közleményben
2008. július 9. szerda 17:05 - Hírextra
A konzorcium tevékenységének elsődleges célja a Ferihegyi repülőtér légszennyezettségének vizsgálata, a tipikus reptéri légszennyezők beazonosítása, illetve egy monitorozórendszer telepítése a repülőtérre.
Az ismertető szerint az aeroszoloknak, a légkörben lebegő mikroszkopikus szilárd részecskéknek vagy folyadékcseppecskéknek meghatározó szerepük van a Föld sugárzási mérlegének alakulásában.
Az éghajlat mellett az aeroszolok az emberi egészségre is hatással vannak. Különösen a tüzelés során felszabaduló vagy a dízelüzemű gépjárművek által a levegőbe juttatott nanoszkopikus koromszemcsék okozhatnak légúti és keringési megbetegedéseket. Nagy töménységű vagy tartós belélegzésük növeli a rák kialakulásának kockázatát is.
Az aeroszolok légköri koncentrációját egyéb légszennyezőkkel együtt 12 állomás méri Budapest területén. E néhány pont nem elegendő a városi légszennyezettség térbeli kiterjedésének, illetve mozgásának meghatározására.
Amennyiben a mérési eredmények alapján kívánják nyomon követni a légszennyezés kiterjedését, sűríteni kell a mérési pontokat.
A feladat nem csupán újabb állomások telepítésével oldható meg, hanem egy gyorsan mozgó állomás révén, amely rövid időn belül képes a város nagy területéről adatokat szolgáltatni.
A legkézenfekvőbb megoldás repülőgép alkalmazása, amely a város nagy területének bejárása mellett a szennyeződés vertikális eloszlásáról is tájékozódást ad, amennyiben méréseket különböző magasságokon végzik.
A közlemény szerint a légköri mérésekhez egy PZL-101 Gavron típusú repülőgépen alakítottak ki mintavételi nyílásokat, a berendezések egy részét a szárnyakon helyezték el.
A repülőgéppel különböző napszakokban több magasságban térképezik majd fel Budapest felett a légszennyezést, amikor a koromszemcsék, a szén-monoxid (CO), valamint az ózon koncentrációját mérik.
Mivel az égés gyakorlatilag mindig CO-kibocsátással jár, ezért a magas szén-monoxid koncentráció a légszennyezés ilyen jellegű eredetére utal.
Figyelembe véve, hogy Budapesten legfőképpen a gépkocsiforgalom okolható a szén-monoxid kibocsátásért, koncentrációja alkalmas a közlekedés aktivitásának jellemzésére. A mérések pontos helyének és magasságának meghatározásához műholdas navigációs berendezést (GPS) használnak.
A repülőgép időjárástól függően a hajnali, déli és koraesti órákban száll fel július 14-e és 16-a között a Dunakeszi repülőtérről. A repüléseket 150, 500, 1000, 1500 és 2000 méteren hajtják végre.
A tervezett repülési útvonala észak-dél irányban az Óbuda-Csepel tengelyen vezet át a város budai oldala fölött. Ezután egy bal fordulót követően a pesti oldalon északi irányba haladnak, és Újpest magasságában a Dunát újra keresztezve térnek vissza a budai oldalra - áll az MTA közleményében.
Forrás: MTI