Ez csak a főpróba volt
Valószínűleg legközelebb területenként szervezik a gördülő sztrájkot.
2008. július 14. hétfő 21:15 - Hírextra
A VDSZSZ munkabeszüntetése hétfőn fél napig tartott, de megállapodás továbbra sincs. A szakszervezet úgy tervezi, hogy a jövőben már nem az egész országra, hanem csupán egyes régiókra kiterjedően szervezi meg a leállást. Az érdekképviselet délután egykor az egész országban felfüggesztette az éjfélkor kezdett sztrájkot. A menetrend várhatóan csak hajnalra áll teljesen helyre. Délelőtt 11-től már csak négy megyében álltak a vonatok. A MÁV szerint a korábbi sztrjákokhoz képest több szerelvényt indítottak el, a szakszervezet ennek ellenére sikeresnek értékelte az akciót. Az álláspontok azonban a hétfői egyeztetésen sem közeledtek, a VDSZSZ és a MÁV kedden újra tárgyal a követelésekről. A sztrájkot február elsején kezdték, azóta többször is felfüggesztették.
A VDSZSZ ügyvivője, kelet-magyarországi területi vezető azt mondta, hogy miután a munkáltatóval hosszú távú konfliktusra kell berendezkedni, várhatóan legközelebb területenként szervezik a gördülő sztrájkot. Ez azt jeleni, hogy 3-4 megyében elkezdik, majd néhány nap múlva másik 3-4 megyében folytatják a munkabeszüntetést - mondta Barna István.
Az ügyvivő megjegyezte, a mostani főpróba - az országos sztrájk felfüggesztése után 4 megyében tovább folytatták a demonstrációt - nagyon jól sikerült. Barna István arra utalt, hogy Kelet-Magyarországon gyakorlatilag megszűnt a vasúti közlekedés ebben az időszakban.
A szakszervezet hétfőn 11 órától négy megye kivételével függesztette fel a munkabeszüntetést. Azokban a megyékben, ahol magas volt a sztrájk támogatottsága, így Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben a vasutasok 13 óráig nem vették fel a munkát.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint sikeres volt a hétfői munkabeszüntetés, megbénult a forgalom, a vasúton káosz alakult ki, ugyanakkor még nem hozta meg az eredményt, mert nem sikerült megállapodni a szakszervezeti követelésekről.
A vasúttársaság a munkabeszüntetés felfüggesztését annak tudta be, hogy kifulladni látszik a sztrájk, hiszen a MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1.683 vasutas közül 1.648 dolgozott. A nappali műszak ennél is kedvezőbb: 2.549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2.502 vette fel a munkát, így 98 százalékuk döntött a munka mellett.
Gaskó István elmondta, hogy a MÁV kommunikációja szerint a február elsején indított gördülő sztrájk - a hétfőit nem számítva - 1,5 milliárd forint kárt okozott a társaságoknak. A szakszervezet elnöke szerint ez az összeg elegendő lett volna a 10 százalék kiszervezési pótlékra.
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonalain hétfőn már délelőtt helyreállt a rend, újra a megszokott módon közlekedtek a vonatok, miután a VDSZSZ Szolidaritás felfüggesztette a sztrájkot. A GYSEV vonalain nem volt sztrájk, de az országos sztrájk miatt módosult a vasúttársaság által közlekedtetett vonatok menetrendje.
A munkabeszüntetés hétfő hajnalban azt követően kezdődött újra, hogy nem született megállapodás a VDSZSZ és a MÁV-társaságok között a vasárnap esti egyeztetésen a szakszervezeti követelésekről és a még elégséges szolgáltatásról.
A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutasnak. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt.
A Magyar Posta közlése szerint zavartalan volt a vasúti munkabeszüntetés ideje alatt a postai szolgáltatás, a mintegy 37 ezer dolgozót foglalkoztató társaságnak semmilyen gondot nem okozott a vasutasok sztrájkja. A postai dolgozók mind a 2.740 postára beértek, valamennyi postahivatal időben kinyitott, és a több mint 12 ezer kézbesítő is rendben végezte munkáját.
Forrás: hirado.hu