60 éves a Gyermekvasút
Csütörtökön lesz hatvan éve, hogy átadták a forgalomnak a Gyermekvasút első, 3,6 kilométeres, Széchenyi-hegy és Virágvölgy (akkori nevén Előre) állomás közötti szakaszát. A jeles napra az egykori Úttörővasút és a Gyermekvasutasokért Alapítvány több napos
2008. július 29. kedd 18:00 - Hírextra
Hatvan éve, 1948. július 31-én indult el az első vonat délelőtt tíz órakor a Gyermekvasúton, így az idei ünnepség is tíz órakor kezdődik július 31-én, csütörtökön vonatindulással.
Az eseményen azok a "kisvasutasok" is részt vesznek, akik az első napokban szolgálatot teljesítettek. Például Strém Péter, aki elindította az első vonatot. Az évfordulón is az övé lesz ez a feladat a Széchenyi-hegyen - mondta a távirati irodának Nagy Lajos, a Gyermekvasút vezetője.
Az ünnepi emlékvonat utasait először a csillebérci táborba viszi, amely szintén 60 éve nyílt meg, és ebből az alkalomból emlékhelyet avatnak. A szerelvény ezután Virágvölgy állomáson áll meg, ahol emléktáblát adnak át, végül Hűvösvölgyben tartanak ünnepséget a résztvevőknek.
Pénteken vasutastalálkozó lesz Hűvösvölgyben, míg szombaton minden érdeklődő részt vehet a délelőtt tíz órától 22-ig tartó ünnepségen, amelyen zenés- és gyermekprogramokat tartanak. Ezen a napon a 14 év alatti fiatalok díjmentesen utazhatnak a Gyermekvasúton. Az ünnepség tűzijátékkal zárul.
A rendezvénysorozathoz kapcsolódóan a MÁV Északi Járműjavítója Nemzetközi Vasút- és Vasútmodell-fesztiválnak ad otthont. A járműjavító Kőbányai úti telephelyén a vasútmodell-kiállítás szakmai napja július 31-én nyílik, míg a nagyközönség augusztus 1-3. között nézheti meg az osztrák, német, szlovák, magyar modellező klubok, gyűjtők modelljeit. Ezenkívül nagyvasúti járműveket, vasúti szimulátorokat, repülőgépmodelleket is bemutatnak.
A Gyermekvasút - amelyet a forgalom megnyitásától 1990-ig Úttörővasútként ismert a közönség - építését 1948. április 11-én kezdték el, és július 31-én már befejezték az első 3,6 kilométer hosszú szakaszt. A cél olyan kisvasút létesítése volt, ahol 10-14 éves gyermekek szervezésével és irányításával normál forgalmat bonyolíthatnak le.
A budapesti Gyermekvasút nem volt első a maga nemében. A Szovjetunióban és Jugoszláviában már működött hasonló, ezért az úttörőmozgalom delegációkat küldött a külföldi példák tanulmányozására.
A helyszín kiválasztásakor a kisvasútra bízott közfeladatot tartották szem előtt. Felmerült, hogy a Gyermekvasutat Gödöllőn építsék meg, ahol a HÉV-vel érkezőket szállította volna az egykori királyi kastélyhoz.
Egy másik elképzelés szerint a kisvasút a Margitszigeten épült volna meg, ahol a pihenni vágyókat és fürdőzőket szállította volna. Szóba került a Népliget, amely akkor a város szélén helyezkedett el, és hétvégi kirándulóhelynek szerették volna hasznosítani. Végül a budai hegyek mellett döntöttek.
A Gyermekvasút építésének idején az akkor épülő csillebérci gyermektábor (más néven: gyermekváros, Úttörőváros) nem volt elérhető más tömegközlekedési eszközökkel. Egyes értelmezések szerint a Gyermekvasút létesítésének célja kizárólag a táborba való utazási lehetőség megteremtése volt.
Az Úttörővasút teljes vonalát 1950. augusztus 20-án adták át a forgalomnak. A 11,2 kilométeres pályán hét állomás és két táblás megállóhely található, a teljes menetidő 45 perc.
Az építéssel párhuzamosan folyt a leendő úttörővasutasok képzése is. "A 90-es évek közepéig egyfajta előképzési jellege volt a kisvasútnak, hiszen a gyerekek itt megtanulták a vasutas szakma alapjait, a szakmából adódó fegyelem, önállóság, szervező készség kialakítását. Napjainkban is mi adunk utánpótlást, hiszen a gyerekek, akik innen kikerülnek nagy része a közlekedési szakma felé orientálódik" - fogalmazott Nagy Lajos.
Jelenleg 500 fölött van a Gyermekvasúton szolgálatot teljesítő gyermekek- és 70 körüli az ifivezetők létszáma. Augusztus végén rendezik meg a ballagást, amikor mintegy 70-80 fiataltól köszönnek el, de szeptembertől indul az új tanfolyam, amelyre szinte az utolsó pillanatig jelentkezhetnek a diákok.
A Gyermekvasút népszerűségét bizonyítja, hogy a fiatalok nemcsak a főváros környékéről, hanem más településekről is jelentkeznek szolgálatra. Például Szegedről, Gyomaendrődről, Nagykanizsáról vagy Siófokról is járnak be rendszeresen. A jelentkezéssel kapcsolatos részletek a www.gyermekvasut.hu című honlapon érhetők el.
A Gyermekvasúton szolgálatot teljesítő fiatalok feladatukat szakmailag felkészülten látják el, amire szükség is van, hiszen a szabályok betartása elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Vannak olyan napok, amikor 50-55 vonat is közlekedik a pályán, ami igen nagy forgalomról tanúskodik. Főként gyermeknapon fordul ez elő, amikor a látogatók száma eléri a 18 ezret is.
A Gyermekvasút nyitásának évében alig nyolc hónap alatt 270 ezer utast szállított. Az utasok száma évről-évre növekedett. A csúcs 1961-ben volt, amikor egy évben 800 ezer kiránduló utazott a szerelvényeken. A rendszerváltás után csökkent az érdeklődés, a 2000-es évek elejére 300 ezer körül állapodott meg az utasszám.
A 60 éves Gyermekvasút állomásai jelenleg jó állapotban vannak, parkjai tiszták, rendezettek, ám némi korszerűsítés ráférne. "A mozdonyaink öregek, a hagyományos dízelmozdonyok is elérték a 35 évet, tehát lassan átlépnek az öregember korszakába. Sokat fogyasztanak, rájuk férne némi modernizálás.
Szeretnénk akadálymentesített személykocsikat forgalomba helyezni, az állomásokon a peronokat, mosdókat úgy kialakítani, hogy azt mozgássérültek is tudják használni. Hűvösvölgybe pedig játszóteret építtetnénk. Csatornarendszereink elég elavultak, a Gyerekvasutas Tábor sem felel meg igazán a mai kor követelményeinek és a vontatástelepünkre is ráférne némi karbantartás - tette hozzá Nagy Lajos.
Forrás: MTI