2024. november 26. - Virág

Felújítják a Margit hidat

Hatvan éve, 1948. augusztus 1-jén adták át a forgalomnak az újjáépült Margit hidat. Az immár nyugdíjas korba lépő létesítmény magán viseli korát, teljes rekonstrukcióra szorul, amihez 2009 januárjában hozzá is látnak. A villamosok, buszok továbbra is járn
2008. július 29. kedd 09:30 - Hírextra
A főváros második hídjaként épült meg a Szent Margit híd 1876-ban. Szerették már akkor is, hiszen dalokban, versekben szerepel; ma is mindannyian úgy érezzük, fontos tartozéka Budapestnek, és nem csak azért, mert két körutat, vagy éppen Pestet és Budát köti össze, nem beszélve a Margit-szigetről, hanem mert valahogy lelke van, kecses formájával gyönyörűen simul a városképbe, sőt része a városnak.

A híd története egyúttal az ország története is. Törvény szögezte le 1870-ben, hogy szükség van egy második Duna-híd építésére is, a Lánchíd mellé. Akkor ugyan vitatták, hogy a Fővám téri, vagy a Szent István körutat (akkor Lipót körutat) Budával összekötő készüljön-e előbb, a vitát a Közmunkatanács döntötte el az utóbbi javára. A kiírt nemzetközi pályázaton, hiszen Magyarországnak akkor még nem volt hídépítési hagyománya, Ernest Gouin francia mérnök nyert, és francia vállalat, a Societé de Construction des Battignoles végezhette a kivitelezést, sőt az anyagokat is Franciaországból hozták.

Szinte hihetetlen, hogy öt év alatt elkészült; költsége 5 millió forint volt. A híd a szigetet körülvevő Duna összefolyásában épült meg, 150 fokos szögben találkozik a két szárny egy szélesebb pilléren, amelyre 1900-ban csatlakoztatták a szigeti szárnyhidat. Ritkán szentelünk figyelmet a pilléreket díszítő szobroknak, amelyeket Thabard francia szobrász alkotott.
A közlekedés fejlődése szükségessé tette, hogy kiszélesítsék, - ez 1936-ban meg is történt. 1944-ben a németek felrobbantották, 1947-48-ban újjáépült, 1948. augusztus 1-jén adták át a forgalomnak. Harminc év telt el egy részleges felújításig, és napjainkra elodázhatatlanná vált a teljes rekonstrukció.

A híd a főváros tulajdonában van, ezért itt született a döntés, amely szerint megkezdődik a hídszerkezetek megerősítése a műemléki követelményeknek megfelelően, a megsemmisült, vagy megrongálódott részek helyreállításával együtt. Az előzetes számítások szerint az átépítés mintegy 12 milliárd forintba kerül, amelynek a felét uniós pályázaton kívánja elnyerni a fővárosi önkormányzat. A felújítás terveinek elkészítésére a hazai hidak építésében, rekonstrukciójában nagy gyakorlatot szerzett Fővárosi Mérnöki Tervező Zrt. (FŐMTERV) kapott megbízást. A részletekről Németh Tamás tartószerkezeti és hídász vezető tervezőt kérdeztük:

- A teljes felújítást egy konzorcium végzi. Három fő feladatot kell megoldani: a forgalomfejlesztést, a híd bizonyos korlátok között történő szélesítését és a műemlék rekonstrukciót. A sziget miatt a folyó áramlási irányai nem a folyó tengelyével párhuzamosak, hanem összetartanak. Így kellett annakidején a pilléreket is kialakítani, ezért nem egyenes a híd; a középső pillér már eleve úgy készült, hogy később összeköttetés létesülhessen a Margitszigettel. A tervezés során folyamatosan egyeztettünk a műemlék-felügyelőséggel.

- Mi marad az eredeti tervek szerint, és mi változik?

- A fő tartórészek megmaradnak, ki kell cserélni a pályalemezt. Három méterrel szélesebb lesz. Az északi oldalon mind az úttesttől, mind a járdától elválasztva kétirányú kerékpárút létesül, amely mindkét oldalon a rakparti kerékpárúthoz csatlakozik. A két villamosvágány közé kerül a felső vezetéket tartó oszlopsor, amely esztétikus, biztonságos és korhű lesz, hasonlóan az új közvilágítási oszlopokhoz. A pilléreket díszítő 8 méteres alakok pótlása, illetve restaurálása is megtörténik. A gyalogosok aluljárók nélkül juthatnak a körutakra. Az aluljáróknak új funkciót keresnek. A szigetnél viszont nem marad meg az aluljáró, mert geometriai okokból nem fér el.

- Vagyis forgalmi lámpa állítja meg meghatározott időközönként az autósokat. Nem okoz ez majd teljes "dugót" mind a Szent István, mind a Margit körúton?

- Alapvetően új közlekedési koncepció az, amelyben az elsődleges a közösségi közlekedés, kerékpáros közlekedés és az esélyegyenlőség. Bár valóban elvesz ez a megoldás valamennyit a közlekedőktől, az elkészült forgalomtechnikai vizsgálat azt mutatta, hogy csúcsforgalom idején amúgy is áll a közlekedés, amikor pedig folyamatos a közlekedés, a zöld hullámhoz igazítható ez is. Csak egy szűk időszakban csökkenti a lámpa a híd áteresztő képességét.

- Milyen színű lesz a híd?

- Régen nem készültek színes fotók, az eredeti szerkezet belső oldala kékeszöld. Zichy Mihály Arany János Hídavatás című verséhez készített illusztrációja ugyan híven adja vissza a híd képét, ám színét nem. Csók Istvánnak a felújításkor alkotott festményén vörös a Margit-híd, nyilván a mínium színe az. A jelenlegi sárga véleményünk szerint bevált, ilyen lesz ismét.

Várhatóan 2008. október végén, november elején hirdetik meg a tender alapján a kivitelezőt, 2009. januárjában zárják le az autók elől a hidat úgy, hogy a villamos- és buszközlekedés, valamint a gyalogosforgalom mindvégig megmarad, ahogy a hajók közlekedésének sem lesz akadálya. Az újbóli forgalomba helyezés 2010 májusában várható.

Az építés óta 132 év telt el, a híd lassan a mi öreg hölgyünk lett, mint Párizsnak az Eiffel-torony. Ez a jelentős alkotás része a világörökség rangot elért budapesti Duna-partnak, így talán még a franciák számára is fontos lehet, hogy a műemléki helyreállításban esetleg ismét közreműködjenek.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását