A Fidesz vasúti felújításokat sürget
A Fidesz a vasút állapotának felülvizsgálatát és a vasúthálózat felújítását sürgeti a múlt heti vonatbaleset kapcsán - erről Fónagy János és Heintz Tamás fideszes képviselők beszélt szerdai sajtótájékoztatóján.
2008. augusztus 6. szerda 11:34 - Hírextra
A két politikus szerint a Kaposvárról Budapestre tartó vonat szombati balesete intő jel kell hogy legyen a kormány számára. A baleset a jéghegy csúcsa, jól mutatja a magyar közállapotokat és a közlekedés jelenlegi helyzetét - fogalmazott Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere.
A szakpolitikus szerint a baleset arra figyelmeztet, hogy a magyarországi vasúti hálózat állapota kritikán aluli, az esetenkénti felújítások pedig egy-egy vonalon csak egy-egy szakaszt érintenek, általában a célállomások közelében. Mint mondta, a teljes hálózat felújítására még tervek sincsenek, a MÁV nem rendelkezik olyan hálózati felméréssel, amely rögzítené fővonalak állapotát, és öt-tíz évre előre rangsorolná a szükséges tennivalókat.
Szerinte a pályafelújításokra költött pénzek nem érzékelhetők sem a pályakapacitás növekedésében, sem a menetidő csökkenésében, sem az energiafogyasztás mérséklésében, sem a biztonságban. Ezért van szükség arra, hogy a kormány felülvizsgálja a vasút jelenlegi állapotát, és egyértelmű vasútstratégiát dolgozzon ki - jelentette ki.
Heitz Tamás volt kaposvári alpolgármester, jelenleg országgyűlési képviselő arra szólította fel a kormányt, hogy 2006-os ígéretének megfelelően újítsa fel a balesetben érintett Kaposvár-Budapest vasútvonalat, és ne szüntesse meg az ott közlekedő IC-t. Mint mondta, ezen a vonalon egy olyan 31 kilométeres szakasz is van, amelyet 42 perc alatt tesz meg a vonat, a pálya állapota miatt. Még egy "doppingmentes kerékpáros" is leelőzi ezt a vonatot - jegyezte meg.
Heitz Tamás egy független szakértőt idézve azt mondta: a múlt heti baleset is azért következhetett be, mert az adott szakaszon a pálya alépítménye elavult.Vagyis baj van az alapokkal, úgy recseg-ropog a kisebbségi kormány, mint ahogyan baleset előtt hallhatták a vonat utasai - fogalmazott.
A politikus arra hívta fel a figyelmet, hogy az Állami Számvevőszék jelentése szerint az elmúlt évtizedek alatt folyamatosan romlott a vasút műszaki állapota, az elmaradt fejlesztések értéke pedig 2006-ra elérte a 2.100 milliárd forintot.
Forrás: MTI