A Krétakör ügyvezetője elmondta, hogy a produkció ötlete a francia Le Phun utcaszínházi társulat vezetőjétől, Phéraille-tól származik. "A Pére Courage-t többéves projektként készítették elő; terveik szerint körbejárják vele a közép- és kelet-európai országokat, és mindegyik helyen keresnek egy művészcsoportot, aki befogadja az előadást. Megvan már a romániai és a szlovákiai leágazás is, de a Krétakör az első együttműködő partner" - hangsúlyozta.
A munkát már egy hete megkezdték: először a technikai stábnak kellett megtisztítania az elhagyatott tábort az évtizedes "dzsungeltől", csak ezt követően kezdődhettek a próbák. "Abszolút helyspecifikus az előadás, Phéraille úgy írta a darabot, hogy előtte eljött Szentendrére, és mivel a sziget és az úttörőtábor illett a kerettörténethez, a produkciót már az itt talált helyszínekre, hangulatokra építette" - fogalmazott az ügyvezető.
A mese alapja egy elképzelt, háború utáni világ az elválasztott Buda és Pest közötti szigeten, ahol a katasztrófa sújtotta város és az érintetlen természet egymásra találása, egy újfajta harmónia felfedezése megtörténhet, idillikus, kissé utópisztikus környezetben.
Mint Gáspár Máté hangsúlyozta, a Kurázsi papa nem egy hagyományos módon megírt színdarab, rengeteg benne az improvizáció, sokkal inkább kollektív alkotásról van szó, mint egy megrendezett darabról. "Phéraille sem rendezőnek, hanem az előadás motorjának hívja magát" - árulta el.
Mint megjegyezte, a Kurázsi papát leginkább a Krétakör két évvel ezelőtti, taliándörögdi Szputnyik-projektjéhez lehet hasonlítani. "Több helyről hívtuk össze a csapatot, benne vannak a társulat tagjai: Láng Annamária, Terhes Sándor, Gyabronka József és Rába Roland, vagy a Maladype társulatból Fátyol Hermina, fiatalok az új Krétakörből, valamint zenészek a PestiEstiből, illetve Londonból.
Hogy az előadás még nemzetközibb legyen, meghívtuk azokat a francia színészeket, akiknek Schilling Árpád tavaly workshopot tartott, így a projektben a Krétakör részéről is lesznek franciák, akiknek persze egészen más a színészi kódjuk, mint a Le Phun tagjainak" - beszélt a produkció előkészítéséről Gáspár Máté.
"A Le Phun az egyik legnagyobb múltú és legtapasztaltabb francia utcaszínházi együttes; jellemzőek rájuk az egészen elképesztő stílusbeli és technikai bravúrok. Az utóbbi időben azonban elkezdték az alkotás új formáit keresni, ezért is jöttek el hozzánk.
Ők az installációkban, a képalkotásban erősek, és most érdeklődnek a hagyományosabb, nem utcás színjátszási technikák iránt, mi pedig éppen a tradicionális színészettől próbálunk távolodni, így adott a lehetőség, hogy tanulni tudjunk egymástól" - árulta el a magyar társulat ügyvezetője.
Hozzátette: Franciaország az EU soros elnökeként jelentős kulturális programsorozatot dolgozott ki, a nemzetközi projektben a Le Phun és a Krétakör is részt vesz: augusztus második felében a Kurázsi papát az aurillaci fesztiválon is bemutathatják, ahol csak utcaszínházi társulatból 600 gyűlik majd össze.
A társulat jövőjéről szólva az ügyvezető elmondta, az "újrarajzolt Krétakör" kevés előadást készít majd,"sokkal meglepőbben és váratlanabbul, vagy ha úgy tetszik, radikálisabban szeretnénk majd elő-előbukkanni. Most azonban elsősorban időt szeretnénk a felkészülésre, hogy ne kelljen rohanni.
Lesznek kisebb ügyek, például Láng Annamária előadása, amelyet októberben mutatunk be, közben Schilling Árpád A szabadulóművész apológiája című, Párizsban már bemutatott projektjének hazai adaptációját készíti elő" - beszélt terveikről Gáspár Máté.
Az ügyvezető szavai szerint "izgalmas ügyekben" szeretnének közreműködni, ami jelentheti a közös munkát más művészekkel, de infrastrukturális vagy anyagi partnerséget is. Több megkeresést kaptak, együtt dolgoznak majd például főiskolásokkal és Mundruczó Kornél új mozijában is szerepelnek - tette hozzá Gáspár Máté.