A föníciaiak, akik a mai Libanon, Szíria és a meditteráneum más részein éltek Kr.e. 1200 körül, az ókor legjobb hajóépítőinek számítottak. Hérodotosz görög történetíró szerint a föníciai tengerészeknek Kr.e. 600 táján sikerült körbehajózniuk Afrikát. Útjukat szeretné megismételni Philip Beale 47 éves angol üzletember, aki 21 méter hosszú keresztvitorlás hajóján vág neki az egyéves kalandnak, amelynek során a világtengerek legveszélyesebb vizeit szelik majd át - olvasható a BBC hírei között.
A mostani expedíció Philip Beale második kalandtúrája: 2003-ban egy 1200 éves hajó pontos másán vitorlázott el Indonéziából Afrikába.
A vitorláson Philip Beale-en kívül húszfős, többségében brit legénység szolgál. Az expedíció Szíriából indul, majd áthalad a Szuezi-csatornán, megkerüli Afrika szarvát, hogy a kontinens keleti partja mellett hajózva elérje a Jóreménység fokát: utóbbi az expedíció kritikus pontjának számít. Az utazás a nyugati part mentén folytatódik, a föníciaiak XXI. századi követői áthajóznak a Gibraltár-szoroson, majd a Földközi-tengeren Szíriába térnek vissza. Az út során az expedíció tizenhétezer mérföldet (31,5 ezer kilométert tesz meg).
"Utunk legnehezebb szakasza a Jóreménység-fokának körbehajózása lesz, ahol oly sok hajóroncs árulkodik az embert próbáló körülményekről. Húszméteres vagy még magasabb hullámokkal lehet dolgunk, s mindez decemberben, vagy januárban lesz" - mondta Philip Beale, aki 70 százalék esélyt ad a csapatnak arra, hogy sikeresen véghezviszi a feladatot.
Véleménye szerint 30 százalék viszont annak a valószínűsége, hogy valamilyen súlyos navigációs hibát követnek el vagy kalózok kerítik hatalmukba a hajót.
A Phoenicia névre keresztelt vitorlás, amelynek tervrajzai ókori hajóroncsok, antik vázákon látható ábrázolások és egyéb régészeti leletek alapján készültek, teljes egészében fából épült.
A vitorlást szír hajóépítőmester készítette. Orva Bader 28 éves hajóács szerint neki és csapatának semmi nehézséget nem okoz, hogy 200-300 éves technikákat alkalmazva megépítsen egy hajót
"Három emberem két hónap alatt bármilyen hajót megépít. Ebben az esetben viszont a vitorláson állandóan 5-10 ember dolgozott és több mint 8 hónapunkba tellett, míg megbirkóztunk a feladattal. Ez egy nehéz, ám annál élvezetesebb munka volt" - hangsúlyozta a hajóépítő.
A hajó nélkülöz minden modernkori kényelmet - nincs ventiláció, vagy folyóvíz, a hálóhelyeken pedig alig-alig lehet kinyújtózni, az egyetlen engedmény a korszerű navigációs berendezés. A vitorlást a föníciai hajókkal ellentétben azonban mentőcsónakokkal is felszerelték, s jókora élelmiszer- és vízkészlettel indul útnak. Ám, ahogy az ókori hajósok, XXI. századi követőik sem tudják majd, míg ki nem jutottak a nyílt vizekre, hogy hogyan viselkedik majd vitorlásuk.