2024. november 22. - Cecília

Mit tudott Coco Chanel, a modern nő megalkotója?

Kosztümjei örökké elegánsak, parfümjeit a világ minden nagyvárosában kapni lehet, divatrajzai ma már milliókat érnek, mondásait ma is idézik - Gabrielle Chanel 125 éve, 1883. augusztus 19-én született. Az egyik leghíresebb francia nő korát megelőzően volt
2008. augusztus 18. hétfő 15:26 - Hírextra
Egyik híressé vált mondása szerint egy nő soha nem lehet elég sovány és elég gazdag. Ő mindkét "követelménynek" eleget tett.

Merész volt, természetes és őszinte: utálta a fűzőt és a szoros melltartót, szerette a napbarnított bőrt, a könnyű, laza kosztümöket, a kényelmes férfinadrágot, megszelídítette az izgalmas, markáns tweedeket és kedvelte a dzsörzét, amelyet addig csak fehérnemű alapanyagként használtak - emlékezik rá A divat története című vaskos könyv.

A hamis gyöngyök, bizsuk, a kis fekete ruha dicsőítése, a szteppelt bőrtáska, a strasszok, a kitűzők, a hosszú láncok és láncövek felhasználása, a legendás, mindenhez illő drapp-fekete orrú félmagas cipő látványosan megkülönböztette bemutatóit a többi divatcézárétól.

Szalonja egyes vélekedések szerint az 1920-1970 közötti időben - a II. világháború ideje alatti hosszabb megszakítással - élte népszerűségének fénykorát, amikor a divat nem a tinédzsereknek szólt, és amikor a nők még nőknek öltöztek és nem uniszex fiúnak vagy tizenévesnek. Akkor egy harmincéves is felvett Chanel-kosztümöt - már persze ha képes volt megfizetni.

A kis zsebpatnik, a masnis selyemblúzok, a sokféleképpen szövött tweedanyag, paszpólok, ékszergombok és szolidan rövid szoknyák, valamint a nemes kézi kidolgozás hamar védjegyeivé váltak. Stílusa főleg az ötvenes-hatvanas években érintette meg a magyar tervezőket: a Rotschild szalonból egyre-másra kerültek ki elegáns komplék, amelyeket a Magyarországra látogató külföldiek, köztük Gábor Zsazsa, a magyar filmsztárok vagy az itt élő diplomaták feleségei tudtak megvásárolni. Rotschild Klárán kívül Nádor Vera és más, akkori neves tervezők is "honosították" ötleteit.

Chanel világa a mai magyar tervezőket kevéssé fogja meg. A főiskolát végzett profi tervezők értékelik és elismerik alaposságát, és egyetértenek azzal, hogy a minőségi alapanyag és a kiegészítők nagyon fontosak.

Ugyanakkor minél fiatalabb egy iparművész, annál inkább különbözni akar a többiektől, az elődöktől. Szinte kényszernek érzi, hogy kitaláljon valami mást, avantgárd legyen - csak így tűnhet fel. (Persze annak idején Chanel is avantgárdnak, különlegesnek számított.) Kosztümben a fiatalok még nem gondolkodnak, hiszen az inkább a felnőtt kor, a megállapodottság egyenruhája. Ha készítenek is hasonlót, kétrészeseik inkább az aktuális trendet követik, mint a nagy francia elődöt.

A mai huszonévesek vásárlók tehát nemigen tudják, milyen egy tipikus Chanel-kosztüm. Nem tudják felidézni arcát - ami nem is csoda, hiszen amikor 1971-ben meghalt már 88 éves volt és fiatal korában is ritkán engedte fényképezni magát.

Egy Chanel-kosztüm ma is hordható lenne, különösebb változtatás nélkül, csak éppen túl elegánsnak hatna hétköznap a pesti utcán. Bár Coco annak idején a széles közönségnek szánta öltözékeit, sőt, a konfekció híve és kezdeményezője volt pályája kezdetén, kosztümjeit végülis csak kiváltságosak hordhatták.

Ma a divat egyébként is kortalan, az ötvenes nők jelentős része úgy öltözik, mint egy huszonéves, topokat, farmert, dzsekit visel szinte mindenki. Ha pedig kosztümöt, akkor új divatút, amely erősen különbözik a klasszikus szabástól.

Egy párizsi Chanel-bemutató ma is nagyszabású társasági esemény, amelyre kiváltságosok - milliárdosok feleségei és világsztárok - kapnak meghívást. Évek óta Karl Lagerfeld neve fémjelzi a kollekciókat.

Lagerfeld korántsem visszafogottságáról volt híres. Amint elfoglalta a fő tervezői posztot, merészebb módon alkalmazta a dupla C betűt a táskákon, a harisnyákon és más kiegészítőkön.
A legutóbbi bemutatóját egy tengerpartra álmoda meg, annak csillogásával, színeivel és hangulatával.

Rövid szoknyák, szexi, átlátszó blúzok, balerinacipők - ez a fajta Chanel kortalan, húszévesnek ugyanúgy való, mint egy csinos ötvenesnek. A manökenek egy hatalmas Chanel-kabátot jártak körbe a bemutatón, emlékeztetve a nézőket a múltra és az időtálló eleganciára.

Coco-nak (beceneve kis állatot jelent) zseniális üzleti ötletei voltak. Ő vezette be, hogy parfüm is tartozzon divatházához, ami ma már szinte természetes. A divatkrónikások feljegyezték, hogy a műfajában forradalmi Chanel No. 5 parfüm azért kapta az ötös számot, mert az illatminták között ez volt az ötödik és az ötös volt Coco szerencseszáma.

A parfüm premierjét 1921. május 5-én, az év ötödik hónapjának ötödik napján - és bizonyára öt órakor - tartották. Ma egész kozmetikai birodalom tartozik a divatházhoz, arckrémek, parfümök és dekorkozmetikumok egyaránt.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását