A hitelválság és hatásai
A franciák csapvizet isznak, a divatbolond olaszok turkálókban vásárolnak, az amerikaiak autózás helyett vonatra szállnak, a németek pedig a cikinek tartott szupermarketekben vásárolnak - így érinti a globális hitelválság a fogyasztókat.
2008. szeptember 14. vasárnap 12:56 - Hírextra
Az egész világon érezteti hatását a hitelválság, amely még a nyugati fejlett államok lakosait is arra kényszeríti, hogy változtassanak a szokásaikon.
A franciák például az egyik legféltettebb hagyományukat kezdik feladni, nevezetesen az étterembe járást. Felmérések szerint az éttermek forgalma 30 százalékkal esett vissza, a középosztálybeli nyaralók nyáron a strandokon az éttermi menük helyett szendvicseiket majszolgatták.
De még a drága ásványvizek eladási adatai is visszaestek, és az olyan márkákat, mint az Evian vagy a Vittel, a boltok polcain hagyják, és inkább csapvizet isznak.
A divatimádó olaszok is változtatni kényszerültek szokásaikon: egyre többen a leghíresebb divattervezők legújabb kollekcióit kínáló butikok helyett a használt ruhákat áruló turkálók felé veszik az irányt.
Ami pedig az élelmiszert illeti, a nemzeti ételnek számító tészta ára az év eleje óta 30 százalékkal emelkedett, a kenyéré pedig 13 százalékkal, így sok olasz család a kedvezményes árakat kínáló szupermarketekben vásárol.
A tengerentúlon a gazdaság lelassulása drasztikusan megváltoztatta a középosztálybeliek életét. Hetente 455 ezren vesztik el állásukat, a benzin ára pedig rekordmagasságokban szárnyal. Éppen ezért egyre többen hagyják otthon az autót, és inkább vonatra szállnak.
A nemzeti vasúttársaság, az Amtrak rekordnak számító évi 25 milliós utasról számolt be.
De ha kocsiba ülnek az amerikaiak, másképpen vezetnek. Például úgy, hogy kevesebb rövid utazást tesznek autóval.
Még a németekre is kihat a hitelválság: korábban az Aldiban vagy a Lidlben vásárolni cikinek számított sok németnek, akik flancos táskákba rejtették az ott beszerzett árukat. Ma már teljesen természetes, hogy ezekben az olcsóbb élelmiszereket kínáló üzletekben végzik a nagybevásárlást.
Kilenc százalékkal kevesebb német ment nyaralni külföldre, míg a síelésből hazatérő családok többsége betért a bajorországi Herzogenaurach-ba, hogy bevásároljon az Adidas és Puma gyárakban, ahol fél áron vehették meg a gyereknek az edzőcipőt.
Forrás: InfoRadio.hu