Állami költségvetésből kellene finanszírozni az autópályát
A PPP-konstrukció helyett az állami költségvetésből kellene finanszírozni az M3-as autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának megépítését - mondta Fónagy János (Fidesz) hétfőn az előterjesztés részletes vitájában.
2008. szeptember 15. hétfő 23:40 - Hírextra
A politikus szerint a PPP-finanszírozás az elmúlt években többször is fiaskót vallott, amit jelen esetben el kellene kerülni. Szerinte ezzel a fajta megoldással több baj is van, például az, hogy nincs hazai szabályozása, és eladósíthatja a következő nemzedékeket.
Fónagy János elmondta: az elmúlt három évben összesen 112 kilométer autópálya épült, mintegy 356 milliárd forintért, túlnyomórészt PPP-konstrukcióban. Így - mint folytatta - 2,6 milliárd forintra jön ki egy kilométer autópálya megépítése, ami több mint az európai átlag; Magyarország viszont nem engedheti meg magának, hogy az európai átlagköltségek duplájáért építsen.
Molnár László, szocialista képviselő hozzászólásában az M44-es út megépítést szorgalmazta, a PPP-beruházásról pedig azt mondta, jobb minőségű utak épülhetnek ebben a megoldásban.
Tilki Attila (Fidesz) szerint is mindenképpen aggályos, ha csak PPP-ben gondolkozunk.
Az MSZP-s Gazda László kifejtette: nem igaz, hogy a PPP ne érné meg a magyar államnak.
Megjegyezte, hogy a költségvetés jelenlegi helyzetét figyelembe véve az állami finanszírozás azt jelentené, hogy az autópálya nem épülne tovább az ország legelmaradottabb térségében.
Kárpáti Tibor (MSZP) hangsúlyozta, hogy mivel az autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakasza építési engedéllyel rendelkezik, el lehetne kezdeni építeni. Elképzelhető, hogy lehet róla vitatkozni, hogyan finanszírozzák, de ma ehelyett az a kérdés, legyen-e megkezdve ez az autópálya-szakasz - hívta fel a figyelmet a képviselő.
Tilki Attila közölte: a módosító javaslat lehetőségével élni kíván, hiszen ezzel nem lassítják az építkezést. Mint mondta, a körzet képviselőjeként számára fontos, mi fog megvalósulni választókerületében. Kárpáti Tibor erre reagálva azt mondta, tavasszal az ellenzék olyan módosító indítványokat adott be, amelyeket nem lehet megvalósítani. Úgy tűnt, az ellenzék módosító javaslataival el akarta húzni a beruházás megvalósítását - jegyezte meg.
Puch László közlekedési államtitkár zárszavában közölte: a felszólalók egy része újabb és újabb javaslatokkal állt elő, ám egyelőre a kétszer két sávos út megvalósítása a cél. Közölte: a döntések a fogalomszámlálás alapján születnek meg, így a módosító indítványok egy részét a kormány azért nem tudja támogatni, mert a rendelkezésre álló adatok ezeket nem indokolják.
A módosító indítványok másik része a PPP finanszírozás helyett a költségvetési finanszírozást helyezi előtérbe, amit a kormány szintén nem tud támogatni - tette hozzá. Mint mondta, a kormány ragaszkodik az eredeti előterjesztéshez, mert ezt látja reálisan megvalósíthatónak - jelentette ki Puch László.
Forrás: MTI