Critical Mass
Elindultak a Critical Mass kerékpáros tüntetés résztvevői a budapesti Hősök teréről hétfőn kora este. A cél a Moszkva tér, amelyet a demonstrálók szabadon választott útvonalon közelíthetnek meg. A bringások úgy ötezren lehetnek az MTI helyszínen lévő tudó
2008. szeptember 22. hétfő 18:42 - Hírextra
Az esemény az eredeti terveknek megfelelően fél 7-kor kezdődött a hagyományos bringaemeléssel. Sokan gördeszkával, görkorcsolyával, tandemen, triciklin, monociklin - egykerekű cirkuszi járgányon - vagy más lábhajtású kerekes csodán vágtak neki a távnak.
A legutóbb áprilisban megrendezett Critical Mass (Kritikus Tömeg) formája ezúttal nem kerékpáros felvonulás, hanem úgymond "kerékpáros közlekedés".
Ez azt jelenti, hogy csak a demonstráció kezdő- és végpontja adott, és a két helyszín közti távot kijelölt útvonal helyett mindenki úgy teszi meg, ahogy jól esik, a KRESZ szabályait azonban minden biciklisnek be kell tartania - hangsúlyozták a szervezők.
Az Európai Mobilitási Hét autómentes napja miatt lezárt Andrássy úton kívül így a kerékpárosok a közlekedés többi résztvevőjével együtt haladnak az esti forgalomban. A Moszkva tér felé vezető két leginkább kézenfekvő útvonalon, vagyis az Oktongontól végig a körúton, illetve a Lánchíd, Alagút, Attila út útvonalon szervezők és forgalomirányító rendőrök igyekeznek gondoskodni a fennakadásmentes közlekedésről, este nyolcig, a demonstráció végéig azonban így is torlódások és dugók alakulhatnak ki a főváros belső kerületeiben.
A 2004 óta évente kétszer - áprilisban, a Föld Napján és szeptember 22-én, az Európai Mobilitási Hetet záró autómentes napon - rendezett demonstráció célja a kerékpározás mint gyors és környezetbarát, várost és lakóit egyaránt kímélő közlekedési forma népszerűsítése és a nyomásgyakorlás döntéshozókra annak érdekében, hogy felgyorsuljon a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése.
A Critical Mass mozgalom szerint egyebek között a több tízezres menetek hatására a fővárosban évente megduplázódik a rendszeresen kerékpárral közlekedők száma és a jelenlegi 4-5 százalékos forgalmi részarány a következő 3-4 évben 15 százalék fölé emelkedhet. "Budapesten már a biztonságos és méltó körülmények hiányában is futótűzként terjed a kerékpározás. A város közlekedésének legnehezebb évei, az üzemanyagárak emelkedése és az egyre inkább teret hódító környezettudatosság ezt csak tovább erősíti majd" - áll a mozgalom állásfoglalásában.
Forrás: MTI