A csecsemő tanulni akar
A csecsemők velük születetten általános, megtanulható tudást várnak el a velük kapcsolatba lépő felnőttől - összegezte kutatásuk eredményét az MTI kérdésére Csibra Gergely, aki társszerzője a csecsemők korai pedagógiai érzékenységéről, a természetes pedag
2008. szeptember 29. hétfő 14:35 - Hírextra
A Közép-európai Egyetem (CEU) most alakult Megismeréstudományi Laboratóriumának (Cognitive Science Laboratory) vezetői, Csibra Gergely és Gergely György dolgozták ki a csecsemők korai értelmi fejlődésének úgynevezett "természetes pedagógia" elméletét magyar és angol kutatócsoportok közreműködésével. Eszerint a kisbaba már néhányhónaposan felismeri az interaktív helyzetek tanító jellegét és elméjét tanulásra kész "üzemmódba" kapcsolja.
A csecsemők veleszületett érzékenységgel reagálnak azokra a kommunikációs jegyekre, amelyek a másik közlésre irányuló szándékát jelzik, ilyen például a szemkontaktus, megszólítás, a tekintet váltása a baba és egy tárgy között. E viselkedéseket új ismeretek átadására vonatkozó tanítói szándékként értelmezik.
A magyar kutatóknak most kísérletes helyzetben is sikerült bizonyítaniuk a természetes pedagógia elvének helytállóságát. A vizsgálatot Topál József, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének főmunkatársa végezte, Gergely Györggyel és Csibra Gergellyel, valamint az ELTE Etológia Tanszékének két munkatársával, Miklósi Ádámmal és Erdőhegyi Ágnessel együttműködésben.
A kísérletben 10 hónapos csecsemők tárgykereső viselkedését vizsgálták egyszerű rejtési helyzetben. Ebben a baba szeme láttára újra és újra elrejtettek egy játékot a két edény valamelyike alá, majd hagyták, hogy megkeresse. Miután a baba már magabiztosan nyúlt az ismételten elrejtett tárgyért a megszokott edény felé, a következő próbában azt láthatta, hogy a tárgy a másik, addig üresen álló edény alá kerül. A 10 hónapos csecsemők ilyen esetben jellegzetesen hibáznak, a korábban bevált, ám most éppen üresen álló edényhez nyúlnak. Ezt a keresési hibát több mint ötven éve ismeri a csecsemőpszichológia. Bár különböző magyarázatok születtek ezzel kapcsolatban, valamennyiben közös az, hogy a hibát az értelmi fejlődés átmeneti állapotának tulajdonítják, mely a gondolkodási-, a memória-, a mozgáskoordinációs-, vagy a gátlási képességek éretlenségére vezethető vissza.
A magyar kutatók Science magazinban közölt eredményei azonban a természetes pedagógia elméletének alkalmazásával az ismert jelenség alapvetően új magyarázatát adják. A kísérletből kiderült, hogy a tárgy elrejtésekor a tanításra utaló jegyek megváltoztatásával a csecsemők keresési hibája is aktívan befolyásolható. Amikor a tanítási szándékra utaló viselkedési jegyek elmaradtak az ismételt rejtések során, akkor a babák jóval kevésbé estek abba a hibába, hogy a tárgy új helyre rejtésekor az akkor éppen üres edény alatt keressék.
A korábban ismételten jutalmazott, de most üres edény alatt való tárgykeresést Csibra Gergely azzal magyarázza, hogy a csecsemők a kommunikálva rejtést általános tanítási helyzetnek tekintik, így félreértelmezve a helyzetet nem itt-és-most feladatként oldják meg, hanem általánosítható információt ragadnak meg.
A csecsemők pedagógiai érzékenysége persze általában nem vezet ilyen hibás megoldásokhoz. Jelentősége abban rejlik, hogy az emberré válás fontos elemeként a kulturális és szociális ismeretátadási folyamatok fontos alapmechanizmusa - vélik a magyar kutatók.
Forrás: MTI