Százéves villamos
Korhűen felújítottak egy százesztendős villamost abból az alkalomból, hogy az országban ötödikként, pontosan száz éve, 1908. október 1-jén indult el a villamosközlekedés Szegeden.
2008. október 1. szerda 17:46 - Hírextra
A tíztonnás súlyú és harmincnyolc férőhelyes, két esztendő alatt felújított járművet szerdán mutatták be a csongrádi megyeszékhelyen. Az utazóközönség a következő napokban nosztalgiajáratként találkozhat a kocsival - mondta el Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója.
A szegedi tömegközlekedés története nem az első villamosjárattal kezdődött, az omnibuszok már 1857. március 1-jén elindultak a Tisza-parti városban. Ezért az évfordulóhoz kapcsolódóan a szegediek az omnibuszozást is kipróbálhatják egy szintén felújított járművön.
A centenáriumra megjelent a szegedi villamosközlekedés történetét bemutató kötet is. A több mint kétszáz oldalas album olvasói nemcsak a vonalhálózat fejlődését és az azon közlekedő kocsik történetét ismerhetik meg, hanem képet kaphatnak a város átalakulásáról is.
A kötetből kiderül, az első 4,3 kilométer hosszú, kétvágányú villamosvonal Szeged Nagyállomást és Szeged-Rókus Pályaudvart kötötte össze. Az utasokat kilenc motorkocsi és az igényekhez igazodó számú mellékkocsi szállította, a villamosok legnagyobb megengedett sebessége 20 kilométer volt óránként, de a járművek egyes belvárosi szakaszokon csupán 8 km/órával mentek.
A szegedi villamoshálózat az ötvenes években volt a leghosszabb, akkor hét vonalon csaknem negyven kilométeren szállították az utasokat. Ma 24 kilométeres hálózaton három vonalon és egy mellékvonalon jár a villamos Szegeden.
A közelmúltban elindult 29,4 milliárd forintos összköltségvetésű tömegközlekedés fejlesztési program eredményeként 2011-re 4,8 kilométernyi új villamospálya épül Szegeden, 18,3 kilométer vágányt pedig felújítanak.
Forrás: MTI