2024. november 22. - Cecília

Egy kondenzátor hibája okozta a helikopter-balesetet

Egy zárlatos kondenzátor miatti téves hibajelzés vezetett a július 31-én Bankháza mellett lezuhant mentőhelikopter egyik hajtóművének leállásához - ezt állapította meg a független szakmai vizsgálat, amelynek legújabb eredményéről Bajkó Erika, a Közlekedés
2008. október 2. csütörtök 13:37 - Hírextra
Az adatok előzetes kiértékelése alapján az volt valószínűsíthető, hogy a jobb oldali hajtóművet az elektronikus vezérlőegység a hajtóműfordulatszám-határoló blokk téves riasztása miatt leállította - olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.

A vizsgálatban közreműködő Goodrich gyártóbázis szakemberei részegység szintű hibafeltárást végeztek el a vezérlőegységen és megállapították, hogy a téves riasztást egy, a fordulatszám-határoló blokkba beépített kondenzátor meghibásodása okozhatta.

A vezérlőegység gyártója által 2006. november 2-án kiadott dokumentum szerint a jelenség már több esetben előfordult. Ezért kiadtak egy javítási közlönyt, amely kötelezte az üzemeltetőket, hogy a dokumentum mellékletében feltüntetett gyári számú elektronikus vezérlőegységeket juttassák el a gyártóhoz, ahol elvégzik a szükséges módosításokat. A közlöny szövege szerint 188 egység volt érintett, amelyekben ki kellett cserélni bizonyos típusú, zárlatra hajlamos kondenzátorokat, hogy csökkentsék a vezérlőegység meghibásodásának valószínűségét, és ezzel a váratlan hajtóműleállás veszélyét.

A balesetet szenvedett helikopter jobb oldali hajtóművének vezérlőegysége, amelynél a vizsgálat a hibás kondenzátort találta, nem szerepelt a visszahívásra jelölt egységek listáján. Az a tény, hogy a korábban már ismert meghibásodás egy "megbízhatónak" nyilvánított vezérlőegységnél is bekövetkezett, arra enged következtetni, hogy nem történt meg az összes olyan vezérlőegység beazonosítása, amelyek meghibásodásra hajlamos alkatrészeket tartalmazhatnak. Ezért a KBSZ biztonsági ajánlást adott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az érintett országok, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség felé, felhívva erre a figyelmet.

A vizsgálat során kiderült is, hogy a helikopterből, illetve a töltőberendezésekből vett tüzelőanyag-minták laboratóriumi vizsgálatakor a minták mechanikai szennyeződése a megengedett értékek alatt maradt, minősége és tulajdonságai megfeleltek a szabványban előírtaknak.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért azt javasolja a repülésbiztonságért felelős szerveknek, hogy hívják fel az adott típust üzemeltető szervezetek figyelmét a váratlan hajtóműleállás veszélyére, különös figyelemmel arra a körülményre, hogy a visszahívásban nem érintett hajtóművezérlő egységek is meghibásodhatnak.

A repülésbiztonsági szervek saját hatáskörükben egyéb intézkedéseket is hozhatnak.
A vizsgálatban a KBSZ, az amerikai balesetvizsgáló szervezet (NTSB) és a gyártó cég szakemberei, valamint az Eurocopter és a Turbomeca képviselői vettek részt.
A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek. A helikopter Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült gyermekkel és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal, amikor kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Bűnügy témában
Ön mivel büntetné a halált okozó ittas vezetést?
Azzal amit okoz: halállal
Életfogytiglan
Tíz lév letöltendő
Néhány év elég
Jogosítvány örökös elvétele
Nem büntetném
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását