2024. november 22. - Cecília

Elmebetegség a minisztériumnál: emberek válság van!

Nem mondhatnánk, hogy nem örülünk annak, ha kevesebb benzingőzt kell szívni az amúgy is szagokkal túlárasztott fővárosunkban. Azt se mondhatnánk, hogy bántani kell egy minisztériumot azért, amiért egyszerre akar élhetőbb környezetet és hosszútávon kisebb
2008. október 20. hétfő 12:59 - Pásztor Balázs
Baj

A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve – idézhetnénk a jól ismert mondást, amely tökéletesen illik erre az esetre, mármint első ránézésre. A környezetvédelem fontos, hisz ha valamit meg akarunk őrizni unokáinknak kedvenc Zámbó Jimmy CD-nken kívül, akkor nem árt odafigyelni olyan apróságokra, mint például a bolygónk állapota. Ezt tehetjük úgy hogy mindig lekapcsoljuk a villanyt és a gépet ha nem kell, nem vásárolunk kis kiszerelésű üdítőket, vagy több mint hetven millióért veszünk magunknak egy tucat biokocsit. Ugye hogy van különbség?

Főleg akkor, ha minden gazdasági szakértő, a kormány és az ellenzék egyaránt azt kántálja, hogy ahol lehet csökkenteni kell a kiadásokat. Nem hosszútávon, hanem most. Erre még rájön egy lapáttal az is, hogy Szabó Imre környezetvédelmi miniszter nemcsak büszke volt az ügyletre (amiért, meg kell jegyezni, más időkben tényleg vállveregetés jár), hanem ajánlotta is a beruházást a többi tárcának. Jó esély van rá, hogy a környezetvédőkön kívül mindenki vérszemet kapna, ha a válság közepette az összes minisztérium elkezdene bevásárolni biomobilokból.

Egyébként jó

Természetesen nagyon is jó, dicsérni való dolog, ha legalább a környezetvédelmi minisztérium elkezdi a zöldülést, vagyis a technika korszerű eszközeivel megpróbálja megóvni környezetünket. Bár bevezethetne sok egyéb "újdonságot" is, mely jóval olcsóbb, és ugyanúgy az energiatakarékosság és a környezet kímélése céljából használják Európa számos országának minisztériumaiban, de a tett maga mindenképpen, önmagában pozitív példa, és mi is egyetértünk abban, hogy ezt a (és a többi hasonló) trendet nem ártana mielőbb mindenhol elterjeszteni. Mondjuk a közvetlenül a világválság után.

Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter a zöld közlekedés fontosságára szeretné felhívni a figyelmet a kocsikkal. Azért is pozitívum a minisztérium számára a vásárlás, mert a tárca autóparkjának átlagos futásteljesítménye magasabb a kormányzati átlagnál. A járművek átlagosan 154 ezer kilométert futottak, a felső vezetők autói ennél is többet, több mint 170 ezer kilométert tettek meg, köztük több olyan is akad, amelyik 200 ezer kilométer fölött futott.

„,Büszke vagyok arra, hogy példát mutathatunk a környezetkímélő közlekedéssel, és szeretném, ha előbb-utóbb több tárca és az üzleti szféra is követné a példánkat” – hangsúlyozta Szabó.

A kocsik

Az idén augusztusban kiírt pályázat fontos szempontja volt, hogy több helyről szerezzék be a kocsikat. A két nyertes a Toyota Motor Hungary Kft. két felső kategóriás Lexus GS 450 h. típusú autóval (egyenként tizenöt milla) amikkel és a Duna Autó Zrt. nyerte, tíz darab középkategóriás hibrid hajtású Honda Civic-el (59 millió együtt). Ha ebből levesszük a közlemény szerinti, listaárhoz képest 12,7 millió forintos kedvezményt (és nem rakjuk hozzá a szállítási költséget) akkor olyan 77, 6 millió környékére jövünk ki. A kocsiktól a minisztérium 40%-al kevesebb széndioxid kibocsájtást, és 12 millió forint spórolást vár (a nagyobb fogyasztású és öregebb - ezért nagyobb karbantartású költségekkel rendelkező - Audi és Volkswagen gépkocsikat cserélik le).



A hibridautó villanymotor és hagyományos motor kombinációjával működik, környezetvédelmi előnyei az alacsonyabb tüzelőanyag fogyasztás, a kisebb szennyezőanyag kibocsátás és az alacsonyabb zajszint, amely előnyök leginkább a városi közlekedésben érezhetőek. Egyes számítások szerint egy hibrid személygépkocsi - vásárlási és fenntartási - összköltsége 18 százalékkal kisebb, mint egy hasonló teljesítményű benzines járműé. A tíz közép-kategóriás autó még az idén, a két felső-kategóriás kocsi pedig a jövő év elején érkezik a tárcához.

Árkülönbség
Gondolhatnánk, hogy a technológiai különbség miatt jelentős árrés van egy modell normál és hibrid változata között, pedig alig pár százezer a differencia. Ennek oka a jóval alacsonyabb regisztrációs adó: a hagyományos benzines Lexus GS 300 regisztrációs adója 2,2 millió forint, míg a hibrid meghajtásúé mindössze 190 ezer.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását