Mit lehet tenni a jó reklámért?
A Kongresszusi Központban november 29-én ismét a reklámfanoké lesz a főszerep, hisz a Reklámzabálók Éjszakája immáron 8. alkalommal fogja közvetíteni az igényes és kreatív műsorközöttiket, ami egyben a lejárt, és unalmas társaik elleni hadüzenetként is sz
2008. november 6. csütörtök 18:29 - Pásztor Balázs
Történelem, referenciaJean-Marie Boursic, fanatikus reklámgyűjtő 1981-ben, Párizsban mutatta be először legérdekesebb és legkreatívabb darabjait, és a hatalmas siker hatására immáron ötven ország százhetven városában zabálják évente egyszer a reklámokat, méghozzá egyre többen. A szinte világszínvonalú esemény alapját Boursic 950.000 reklámot tartalmazó gyűjteménye adja, amihez számos kisebb csatlakozik, némi plakáttal, és egyéb kulturmorzsával megszórva.
A mostani szám szerint a 8. lesz, ami nem csoda, hisz eddig minden alkalmat teltházas eseményként könyvelhettek el a szervezők - ez azt jelenti, hogy emberek tömegei fizettek kemény pénzeket azért, hogy hat órán keresztül reklámokat bámulhassanak. Ez - és a visszajárók sokasága - talán jelent valamit az esemény színvonalával, hangulatával kapcsolatban. Természetesen az esemény nem csak reklámokra fókuszál: neves fellépők, előadók, filmek, összeállítások, és egyéb fesztivál szintű jellegzetességek szórakoztatják majd az ellátogatókat.
Milyen a jó reklám?
A jó reklám kérdése sokat foglalkoztat: bizonyos emberek szerint nem létezik ilyen, mások nem tudják feledni az egyes sör, futball, kóla vagy épp a sportszelet reklámokat. De a rendezvényen is látszik, hogy az emberek túlnyomó többsége szereti a jó reklámokat - így igény az van rá. Borsos Sándor, főszervező szerint: „A jó reklám eszköztára gazdag, több szinten fejti ki hatását: egyesíti a zene, a vizuális eszközök, a kifinomult üzenet erejét. 2008-ban, már nem lehet semmit csak eladni egy reklámmal. Nincs más lehetősége a reklámnak, mint hogy szórakoztassa a közönséget, érzelmeket váltson ki, megszerettesse a szereplőit. Enélkül az emberek nem fognak rá odafigyelni.”
A szakmának egyébként annyira van szüksége a fogyasztók és a kreátorok közti "hídra", mint a süteménynek az élesztőre, ugyanis a magyar felvevőpiac igen reklámszkeptikus. A fogyasztók 60%-a, ha lehet kerüli a reklámzabálást, valamint egy felmérés szerint a reklámszakember a harmadik legrosszabbul megítélt szakma a nép körében (elsők toronymagasan a politikusok, míg második helyen az újságírók robognak). Ráadásul egyre igényesebbek a reklámfogyasztók - a főleg a 16-25 éves korosztály -, ami új, kreatív kihívások, és minőségi reklámok elé állítja a gyártókat.
Újdonságok és ami megmaradtMint minden évben, ezúttal is igyekeztek valami újat belecsempészni, miközben meghagyták a jól bevált - és a közönség által is preferált - programokat. A legnagyobb újdonságnak talán a két időpont számít: ezúttal - főleg azokra a családosokra gondolva, akik nem engedhetik meg hajnali négyig tartó kiruccanást - egy „kisebb” rendezvényt is összehoztak a „nagy” előtt (délután kettőtől hatig), ahol ugyanúgy látható lesz a főattrakcióként számon tartott 600 válogatott reklámmű, csak jóval kevesebb kísérőattrakcióval. Ez után egy órás átrendezési szünet lesz, és a nagyobb rendezvény este héttől tart majd kilenc órán keresztül.
Szintén újdonság az Ifjú Penge pályázat, amelyben 18-25 év közötti, fiatal titánok próbálgathatják reklámgeneráló szárnyaikat. A pályázatot akkora érdeklődés fogadta, amire senki nem számított, ezáltal nem kérdéses, hogy jövőre is bekerül a kötelező programok egyre növekvő listájába. A "penge" segíthet a szakmába való bemutatkozásban, új ötletek átadásában, és az olyan megvalósításban, amit az eddigi trendek nem engedtek a fiataloknak. Azt is hozzá kell tenni, hogy itt nem szakmai, hanem társadalmi zsűri lesz (némi celeb beütéssel), többek közt Zsédenyi Adrienn, Herendi Gábor, és Bakáts Tibor „settenkedő” részvételével. Ellenben a régi, legrangosabb szakmai megmérettetéssel, a Pengezabálók versenyével, ami ismét a tavalyi év legjobbjának fogja átadni az Aranypenge díjat, amelyet ezúttal a színvonalhoz illő zsűri mellett a Nagyközönségi Szavazás is befolyásol majd.
Válogatások lesznek olyan reklámokból, amelyekben hírességek (Ronaldo, Carla Bruni, Georges Cloney, Mihail Gorbacsov, stb.) szerepelnek, vagy amelyeket híres filmrendezők készítettetek (Robert Altman, Ang Lee stb.). Lesznek focireklámok, legszexisebbnek választottak, és retro szekció is. Filmek terén egyrészt a 2006-os Clio Award győztesei, másrészt az úgynevezett vírusfilmek kerülnek vetítésre (ez utóbbiból külön 18+ szekció is lesz). Természetesen az este fő attrakciója a hagyományos Top 600 is befut.
Nem csak a programok terén történt változás. Egyrészt a honlap gyökeresen megújult, és merőben interaktív lett: reklámmegosztó oldal, fontos szavazások, egy nemzetközileg támogatott kérdőív, valamint fanklubok is létrejöttek rajta (a myvip és az iwiw oldalán egyaránt). Másrészt az arculat is új megvilágítást kapott az új főtámogató, a Budapest Bank közreműködésével. A választás nem véletlen, hisz az idei év legnagyobb sikert aratott reklámkampányával, az Emese-projekttel osztatlan elismerést aratott a szakmán belül és kívül egyaránt (ezt jelzi a „köszönjük Emese” köznyelvbe való átvándorlása is). A vállalat „kölcsönadta” Emesét a reklámzabálóknak, így főleg vele és a hozzá kapcsolódó hasonlóságversennyel kampányolnak országszerte.
A jövőre nézve - a fent említett biztató fejleményeken kívül is - igen szép kilátássokkal szembesül a rendezvény, szerte a világon - talán ezért is kezdenek nagyban gondolkozni. A nemzetközi szervezők egy egész világra kiterjedő, nemzeteken felülemelkedő reklámzaba-mozgalmat helyeztek kilátásba, ami a trendet figyelve könnyen meg is valósulhat. Ám amíg ez meg nem történik, addig is remekül érezhetjük magunkat egy őrületes estén, ami a kreativitásról, a humorról, és a szórakoztatásról szól - reklámok társaságában.