Megszavazták a kölcsönszerződést
A Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga (MHLL) rendkívüli közgyűlésén megszavazta az Advertum Kft.-vel kötött kölcsönszerződést, melynek értelmében a cég átvállalja az MHLL 3,1 milliárd forintos tartozását.
2008. november 21. péntek 14:40 - Hírextra
A közgyűlést követő sajtótájékoztatón Sziky Gyula, az MHLL alelnöke - az Advertum korábbi résztulajdonosa - ismertette, hogy az élvonalbeli és másodosztályú klubokat tömörítő szervezet cserébe 15 évre lemondott a kizárólagos rádióközvetítés jogáról és minden élvonalbeli mérkőzésen öt reklámtábla értékesítéséről az Advertum javára.
Kifejtette: a megállapodás megköttetett, mindkét fél aláírta, már csak a hatályba lépés feltételeit kell megteremteni, amely olyan adminisztratív dolgokat jelent, mint például a jelzálogbejegyzés. Az előszerződést november 14-én írta alá Tarsoly Csaba MHLL-elnök, hogy érvénybe lépjen, a liga közgyűlésének is jóvá kellett hagynia.
"Az Advertum állami kezességvállalás mellett bankoktól felvett hitelből azonnal kifizeti az APEH felé az MHLL 3,1 milliárdos tartozását, az MHLL pedig évi 206 millió forintot törleszt az Advertumnak hitelt nyújtó bankok felé. Az Advertumot azért nem lehetett megkerülni, mert az MHLL jelenleg nem lenne képes kifizetni a 3,1 milliárd forintot, mivel lejárt tartozása miatt nem kaphatna újabb kölcsönt, így mindenképpen szükség volt egy külső cég bevonására" - mondta Sziky, aki kifejtette: az MHLL olyan jogokról mondott le, amelyek jelenleg nincsenek értékesítve, így tulajdonképpen nem veszít pénzt.
Újságírói kérdésre válaszolva elmondta: az évi 206 millió forintos törlesztés nem okoz majd gondot a ligának. Ezt azzal indokolta, hogy idén 450 millió forintos bevétele volt az MHLL-nek televíziós közvetítési jogokból és egyéb vagyonértékű jogok értékesítéséből, ráadásul a 2008-as esztendő az eddigi legrosszabb volt az MHLL történetében. Jelezte: ezt az összeget a jövőben is egészen biztosan elő tudja teremteni a liga.
Sziky szerint azért is különösen előnyös a szerződés a liga számára, mert lehetőség van arra, hogy hamarabb kiegyenlítse a 3,1 milliárdos tartozást, ez által az Advertumra átruházott jog is hamarabb visszaszállna az MHLL-re.
Sziky Gyula cáfolta azokat a médiaértesüléseket, miszerint a sajtóorgánumoknak pénzt kellene fizetniük például a nyilatkozatokért. Azt viszont megerősítette, hogy az Advertum Kft.-nek a médiarendszer működtetéséből származó árbevétel legalább húsz százalékát, de minimum 200 millió forintot az Önkormányzati Minisztérium, a Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet, valamint a Magyar Labdarúgó Szövetség egyetértésében kidolgozott labdarúgó utánpótlás-nevelési programokra kell fordítani. Ezen összeg felhasználására a jövő csütörtöki elnökségi ülés után tesznek javaslatot a felsorolt szervezetek felé.
A kölcsönszerződés értelmében a Futball Duó Kft. bevételeinek 90 százaléka kerül jelzálog alá. A Futball Duónak az MLSZ tíz százalékos, míg az MHLL és a száz százalékig tulajdonában lévő Profiliga Kft. 90 százalékos tulajdonosa.
A Magyar Közlönyben május 23-án jelent meg, hogy a kormány kezességvállalása mellett 5,2 milliárd forint hitelhez juthat az Advertum Kft., amely saját meghatározása szerint Magyarország legnagyobb nem budapesti médiacége. Az összegből törleszti az MHLL tulajdonában lévő Profi Liga Kft. 3,1 milliárdos adósságát, 2,1 milliárdot pedig befektet országos médiarendszer kiépítésébe.
A tartozás hét évre nyúlik vissza, amikor a Profi Liga Kft. államilag garantált, a Magyar Fejlesztési Bank által jegyzett kötvényeket bocsátott ki, hogy a profi labdarúgóklubok mérsékeljék tőkehiányukat. Az eredeti elképzelések szerint 8,3 milliárd forint lett volna a tőkebevonás mértéke, de ez az összeg csak 3,1 milliárdot ért el.
"Az Advertum a saját bevételeiből egy részről törleszti a saját hitelét, azaz 2,1 milliárd forintot, másrészről az utánpótlásra fordítandó minimum 200 millió forint felett egyéb összegeket is visszautal a csapatoknak, vagyis az őket képviselő ligának, amely ezt az összeget arra használja fel, amire akarja, ebbe nincs beleszólása az Advertumnak, de éppenséggel saját hitelének törlesztésére is fordíthatja" - mondta Klausmann Viktor, az Advertum Kft. szóvivője az MTI-nek. Hozzátette: ennek részleteiről egyelőre nem kíván többet elárulni, mivel ezt egy későbbi sajtótájékoztatón szeretnék kifejteni.
Klausmann az Advertumra átruházott jogokról azt mondta: a tudomása szerint nem öt reklámtáblát, hanem egy konkrétan meghatározott reklámfelületet kapott a Kft., másrészről vannak olyan csapatok, amelyek már értékesítették a kizárólagos rádióközvetítési jogaikat, ezekkel a klubokkal külön kell megegyeznie az Advertumnak.
Forrás: MTI