Fantasztikus jövőkép: repülő autó
Egy kis Ford Fiesta teljesítményével bíró autó 40 millióért kissé túlzás, nemde? Kivéve persze, ha szárnyai vannak. Akár önnek is lehet, már most előrendelheti! Nem is akkora hülyeség E.T. repülő biciklije.
2009. január 29. csütörtök 17:59 - B.R.
Talán azért nem, mert az ilyesmi már rég „benne van a levegőben”. A sci -fi műfaj a 2000-es évek előrelátható technikai fejlettségét kissé eltúlozta, mint láthatjuk. Hol vannak a lebegő autók? Hol vannak a klónok, és a 3 mellű marsi kurvák? Sehol, de lassan megvalósítjuk akár ezen elképzeléseket is. Ez itt a „hosszú út” első lépéseinek egyike. Terrafugia Transition, a repülő autó.
„Közútra alkalmas repülőgép”A Terrafugia szereti így jellemezni az alkotást, de mi maradjunk inkább a kivitelező és gyártó cég által használatos „repülő autó” terminus mellett. A lényeg azonban mindkét megnevezés esetén teljesen ugyan az: adott esetben, a garázsból a lokális repülőtérre kigördülve egész egyszerűen felszállhatunk. A kifutópályára érve 10-15 másodperc alatt - egy gombnyomással - kihajthatjuk a gép szárnyait, és némi nekifutás után megkezdhetjük légfolyosókon történő utazásunkat. A masina 800 kilométert problémamentesen repül végig egy tank ólmozatlan benzinnel. A kis hibrid 100 lóerős, a levegőben 170, a földön 180 km/h sebességre képes, akár egy „hétköznapi” Ford Fiesta.
A múltAz ötlet abszolút nem nevezhető újkeletűnek. Az 1940-es évek legvégén, az Aerocar, egy Washington államban működő cég mutatta be első repülő autóját. Hat prototípus látott napvilágot, de gyártásra nem került sor. Ezért csak közlekedési múzeumokban tekinthetőek meg ezek a korai hibridek. 2003-ban egy újabb próbálkozás történt, akkor éppen Paul Moller-t indította meg a többfunkciós gépezet ötlete, és megalkotta a Skycar-t. Ez a gép 600 km/h sebességre volt képes, és saját fejlesztésű motorok működtették. Több prototípust gyártottak belőle, és bár nagyon impozánsan nézett ki, - erősen hajazott az 50-es évek retro-sci-fi szerkezeteire - de hangos volt, és megbízhatatlan, így nem került gyártásra ez a futurisztikus szerkezet se.
RáharaptakAz MIT (Massachusett-i egyetem) egy kutatócsoportjából, 2006-ban szerveződött a Terrafugia, amely már most 40 megrendelést kapott. 40 milliomos már bizonyosan magának tudhatja 2010-ben a repülő autót, miután kicsengették a „nagyon barátinak” mondható közel 200 000 dollárt (majdnem 45 millió forint). A Transition sikerét a pilótajogosítványra vonatkozó hatósági szabályozások enyhülése is elősegítheti a közeljövőben.
A jogsiA repülési jogosítványok száma 25 százalékkal csökkent az 1980-as év óta. Ezt a problémát kívánta áthidalni a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) egy 2004-es húzással, amivel új típusú, úgynevezett „sportrepülési engedély” hoztak létre. A sportpilóta jogsi megszerzéséhez nem kell annyi órát levezetni, mint például a kereskedelmi jogosítványhoz, de ezzel a papírral nem is lehet le- és felszállni irányítótoronnyal ellátott kifutópályákon. Az sportrepülési egészségügyi vizsgák jóval szigorúbbak és keményebbek, mint egy szokványos autós jogsi lerakása esetén, de lazább, mint egy utasszállító gép pilótájának egészségügyi tesztje.