A Debreceni Egyetem Napja
A természettudományos közoktatás átalakítást szorgalmazták szombaton a Debreceni Egyetem (DE) Napja keretében megrendezett "konszenzus szimpózium" résztvevői.
2009. február 7. szombat 13:39 - Hírextra
Fésüs László akadémikus, a DE rektora elmondta: az első alkalommal, hagyományteremtő jelleggel megrendezett egyetemi napon olyan kérdéseket tűznek napirendre, amelyek jól jelzik, hogy az egyetemeknek ki kell lépniük a hagyományos szerepkörükből, s igazodniuk kell a gazdasági társadalmi kihívásokhoz.
Ennek megfelelően a nap során áttekintik a természettudományos képzés helyzetét, a gyógyszeripari innovációs hálózat kiépítésének ügyét, a környező országok magyar nyelvű felsőoktatásának helyzetét, és megalakítják az amerikai ösztöndíjasok baráti körét.
Az első, a természettudományos közoktatás helyzetével foglalkozó fórumon Fésüs László hangsúlyozta: a legutóbbi felvételi idején drámaian szembesültek a felsőoktatási intézményekben azzal, hogy országosan ezer helyet nem tudtak betölteni.
"Egyre kevesebben, egyre gyengébb felkészültséggel választják a természettudományokat, ami komoly problémát jelent" - mondta a rektor.
Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke szerint a magyar közoktatásban jelentős változásra van szükség ahhoz, hogy a felsőoktatásban, majd onnan kikerülve a mérnöki pályákon biztosítani lehessen a gazdaság, az ország fejlődését.
"Az ország versenyképességéről, a felnövekvő nemzedék műveltségéről van szó" - nyomatékosította az akadémia elnöke.
Pálinkás József a legfontosabb feladatnak nevezte, hogy az iskolákban meg kell tanítani a fiatalokat gondolkodni.
Ehhez szerinte elengedhetetlen a magyar nyelv megfelelő ismerete, a matematika megfelelő szintű elsajátítása, a történelem, a társadalom összefüggéseinek ismerete, a természet összefüggéseinek megismerése, illetve az, hogy az anyanyelven kívül még egy idegen nyelven megértesse magát a fiatal.
Pálinkás József javaslatai szerint a közoktatásban a természettudományi tárgyak óraszámának "enyhe növelésére" van szükség.
Gyakorlatiasabbá kell tenni a tananyagot, biztosítva a tudományágak közötti összefüggések bemutatását - mutatott rá.
Az MTA elnöke végezetül szorgalmazta az érettségi vizsga átalakítását, s reményét fejezte ki, hogy ebben hamarosan konszenzusra jutnak.
Pálinkás József szerint kötelező érettségi vizsgatárgy kell, hogy legyen a magyar nyelv és irodalom, a történelem, a matematika, egy választható természettudományi tárgy, és egy választható idegen nyelv.
Hozzátette: "tűzoltásra" van szükség ezen a területen, ezért azokon a tanárszakokon, ahol hiány van, pozitív megkülönböztetést kell alkalmazni, és ezt pénzzel is ki kell fejezni.
Azonnali beavatkozást igényel, hogy például a Debreceni Egyetemen jelenleg 4 fizikatanár végez, de hasonló a helyzet Szegeden, és nem sokkal jobb Budapesten sem - mondta Pálinkás József a konszenzus konferencián.
A konferencia felkért előadói, a kérdéssel foglalkozó szakbizottságok elnökei is gyors intézkedést sürgettek a természettudományi oktatásban.
Várnagy Katalin (DE) szerint meg kell duplázni a természettudományi és műszaki képzésben a hallgatók számát, s vissza kell állítani a szakfelügyelői rendszert.
Csapó Benő (Szeged) szerint a képzésben is a tudományos gondolkodásnak kell érvényesülnie. "Hiányzik a magyar természettudományos elit" - mondta.
Kertész János professzor az Országos Köznevelési Tanács álláspontját tolmácsolva kijelentette: jelezni kell a szaktárcának, hogy a természettudományi képzés javítására létezik szakmai konszenzus, s a szakma készen áll arra, hogy részt vegyen a változtatások kidolgozásában.
Manherz Károly, az Oktatási és Művelődési Minisztérium felsőoktatási és tudományos szakállamtitkára jelezte, hogy a közoktatási szakállamtitkár ugyan nincs jelen a konferencián, de ő tolmácsolja az elhangzottakat a szaktárcának.
Kiemelte: jó lenne, ha a Magyar Rektori Konferencia javaslatot tenne bizonyos területeken az emelt szintű érettségi bevezetésére.
Elmondta azt is, hogy 2002-2003-tól a középiskolából vitt 200 pontnak úgy kell összeállnia, hogy az öt választható tárgyból egynek természettudományinak kell lennie.
El kell gondolko
dni azon is, hogy a nyelvi előkészítő mintájára vezessék be a természettudományi előképző osztály intézményét is - mondta Manherz Károly a debreceni konszenzus konferencián.
Forrás: MTI