A repülőgép legbiztonságosabb ülései
Hova üljek Amszterdam felé, ha valóban biztosában akarom magamat érezni a levegőben? Lehetőleg ne a szárnyra, már csak a huzat miatt se. Ha már benn vagyok, akkor se az első sorok szélére, mert a biztonsági intézkedéseket magyarázó stewardess, könnyen orr
2009. február 26. csütörtök 14:11 - Biga
Amennyiben sikerült lassan kortyolgatni a fedélzeten megvásárolt sört, és a mogyoró sem akadt a torkunkon, biztosak lehetünk benne, hogy mindent megtettünk saját biztonságunk érdekében. A többi már a felszállás előtt eldől, ti. a személyzet, a pilóták és a gép felkészültsége révén.
„Isten azért nem teremtett szárnyakat a vállunkra, mert semmi keresnivalónk a levegőben” – hangozhatna a fundamentalista tézis, ám a tegnapi légi szerencsétlenség óta, az internet minden légi okosa azon tanakodik, hova lehetne ülni úgy, hogy amikor a bibliai nagyságrendekkel dolgozó aerofizika ránk robbantja a szomszédunk arcát, mi azt épségben túléljük? A HírExtra egy tanáccsal tudná az itt következőket kiegészíteni: Maradj a seggeden.
A Times szerint, a tegnap történtek csak azt a mítoszt erősítik, hogy a modern repülőgépek legbiztonságosabb ülései a szárnyak mögött vagy fölött található vészkijáratok közelében vannak. A Boeing 737 – napjaink legnépszerűbb sort-haul gépe - törzse tegnap két helyen megtört, de a szakadásvonalak kellőképpen távol estek a szárnyaktól.
A törzs kétszárny közti része a terhelés miatt, különösképpen meg van erősítve. Olyan ez itt, mint ha egy tömöracél-gyűrűben csücsülnénk, katasztrófa esetén állítólag itt lehetünk viszonylagos biztonságban a szanaszét repülő törmeléktől. Ha tűz üt ki a fedélzeten, vagy – ahogy tegnap is – magában a hajtóműben, mindenvperc számít, hogy mentsük az életünket. A „gyűrűben” utazók vannak a legközelebb a vészkijáratokhoz.
1995-ben egy American Airlines gép zuhant le Kolumbiában, a 163 utas közül mindössze 4 élte túl, akik mind a szárnyak fölött választottak ülést maguknak. Korábban a legenda még úgy szólt, hogy a szárnyak fölötti helyekkel ellentétben, a gép farkához közelebb eső ülések a biztonságosak. 1985-ben egy japán 747-es zuhant le, az áldozatok száma 520, soha ennyi haláleset nem történt még egyetlen légi baleset következtében sem. Itt is csak 4 túlélőt találtak meg a roncsok között, mind a törzs hátuljában ültek.
Vagy ugyanarról a négy szupermenről van szó, mint ’95-ben, vagy az egész okoskodás csak egy nagy KAMU. Kedves gimnáziumi tanárom minden osztálykiránduláskor a sofőr mögé ültette a rosszcsontabbakat, majd az érettségi banketten elmagyarázta, hogy ezek a legveszélyesebb helyek az „országúti gepárdokon”, mert ha a busszal szembe közlekedő IFA platójának oldalfala véletlenül lebillen, akkor mindenkinek lecsapja a fejét, akik a menetirány szerinti baloldalon rosszalkodnak.
Forrás: HírExtra / TIMES Online