A luxuscikkek 90 %-a hamisítvány?
A vezető európai luxuscégeket aggasztja az eBay arra irányuló törekvése, hogy véget vessen előjogaiknak termékeik forgalmazását illetően. Az internetes portál már két éve kampányol az EU brüsszeli bizottságánál annak érdekében, hogy az eBay kereskedhesse
2009. március 9. hétfő 08:00 - HírExtra
A tét a szelektív forgalmazás lehetősége. Az 1999 óta érvényben lévő és jövőre megújítandó európai szabályozás lehetővé teszi a luxuscégeknek, hogy saját hálózatukon juttassák el a vevőkhöz termékeiket - emlékeztet a párizsi Le Monde. Ha ma a Guerlain nem hajlandó szupermarketeken keresztül árusítani parfümjét, ez nem minősül a forgalmazás megtagadásának. Az eBay azonban el szeretné érni, hogy amikor a jelenlegi szabály érvényessége lejár, a világhálón maga is árusíthassa az eddig exkluzív luxusterméknek tekintett presztízskozmetikumokat, órákat, stb.
A párizsi divatdiktátorok és az eBay vezetői egymásnak adják a kilincset Brüsszelben, a bizottság konkurenciaügyekkel foglalkozó biztosánál, hogy kifejtsék "konkurens" érveiket.
Richard Nash, az eBay brüsszeli főlobbistája azzal érvel, hogy az internetes kereskedelmi cég a fogyasztó érdekeit védi, mert a vevőt a divatipar "megkülönböztető bánásmódnak veti alá" azzal, hogy csak saját butikjaiban és az azokhoz kapcsolódó portálokon árusítja márkáit. A vita nem új: tavaly az internetes kereskedelem óriásának számító eBayt már arra kötelezték, hogy fizessen 38 millió eurót (12 milliárd forint) a Luis Vuitton luxusmárkát is magában foglaló LVMH-nak a szelektív forgalmazás elvének megsértése miatt, és megtiltották számára, hogy Franciaországban felvegye internetes kínálatába a Dior, a Guerlain, a Givenchy és a Kenzo kozmetikumait és parfümjeit.
Az eBay azonban folytatja kampányát: azt hangoztatja, hogy a luxusipar nagyjainak túl magas a haszna, például az eBayen vásárolt luxus ruházati cikkek 38 százalékkal olcsóbbak, mint a francia butikokban - nem beszélve arról, hogy a portálhoz az összes európai fogyasztó hozzáférhet.
A luxuscégeknek is vannak nyomós érvei. A Boston Consulting Group tanulmányt készített a nagy francia divatcégeket összefogó Colbert bizottság számára, és ebben kimutatta, hogy a luxuscégek 30 ezer butikot tartanak fenn Európában, a hálózat igen sűrű, Maastrichtban például 40, Portóban 54 ilyen üzlet működik, ez pedig sok pénzbe kerül. A Colbert bizottság szóvivője, Elisabeth Ponsolle egyrészt azt hangsúlyozza, hogy a divatházak fele már maga is árusít a hálón, mert ez kiegészíti a fizikai kereskedelmet. De hozzáfűzi: az interneten nem lehet érezni a parfüm illatát, nem beszélve egyéb hátrányokról, például a hamisításokról.
A hamisított márkás termékek forgalma a szóvivő szerint jelenleg is évi 200 milliárd euró - vagyis nagyobb, mint a szektor 170 miliárd eurós európai üzleti teljesítménye. Az LVMH becslése szerint 2005-ben az interneten vásárolt órák, parfümök vagy táskák 90 százaléka hamisítvány volt. "S ha a vevő egy kópiát vásárolt, nincs semmilyen lehetősége arra, hogy kártérítést követeljen".
Forrás: MTI