A tömegközlekedés éve van mögöttünk
Tavaly utaztak legtöbbet tömegközlekedési eszközzel az amerikaiak több mint 50 éve; a háttérben a benzinárak növekedése volt - írta a The New York Times hétfőn.
2009. március 9. hétfő 22:10 - HírExtra
Több amerikai ült buszra, metróra és vonatra 2008-ban, mint 1956 óta bármikor. Abban az évben jelent meg Elvis Presleynek a rock történetében új fejezetet nyitó Heartbreak Hotel című száma, tiporták el a szovjet tankok a magyarországi felkelést, és fogadta el a kongresszus az autópálya-törvényt - írta az újság.
Utóbbi törvény nyomán épült ki az Egyesült Államokban az úgynevezett államközi sztrádahálózat, és cserélte le sok, addig tömegközlekedési eszközzel munkába járó amerikai a buszbérletet kocsikulcsra.
Csaknem 10,7 milliárd alkalommal vettek igénybe tömegközlekedési eszközt tavaly az amerikaiak, ami 4 százalékos növekedés 2007-hez képest. Az utasforgalom 38 százalékkal nőtt 1956-hoz viszonyítva - közölte az amerikai tömegközlekedési szövetség.
A tömegközlekedésre váltó amerikaiak száma különösen nyár után, a 4 dolláros gallononkénti benzinár hatására ugrott meg. A buszozók, metrózók és a helyi érdekű vonalakon vonatozók száma viszont érdekes módon magas maradt azután is, hogy a benzin ősszel olcsóbbá vált.
A buszozók száma 3,9, a metrózóké 3,5 százalékkal nőtt 2008-ban, és 4,7 százalékkal többen vonatoztak. Szakértők várakozása szerint a növekedés idén azonban nem folytatódik, részben azért, mert a tömegközlekedési társaságok emelnek a viteldíjakon és visszafogják szolgáltatásaikat, mivel a központi támogatások csökkentek a recesszió miatt.
Barack Obama elnök konjunktúraösztönző csomagjában 8,4 milliárd dollár szerepel a tömegközlekedés fejlesztésére, javítására, új buszok, szerelvények vásárlására, de a támogatásból nem lehet növelni a bérkiadásokat. Több hálózat ezért az útvonalak csökkentésével, munkaerő-elbocsátásokkal és a viteldíjak emelésével védekezik.
A közlekedési rendszer és szemlélet átalakítását sürgető csoportok azt követelik: a kormány az autós közlekedés hagyományos jelentős támogatása helyett fordítson nagyobb összeget a tömegközlekedési hálózatokra, valamint például az olyan, gyalogosközlekedésre alkalmas felületek növelésére, amelyekre mind nagyobb szükség lesz a lakosság öregedésével.
Forrás: MTI