Demonstrációra készülnek a tűzoltók
Demonstrációt fontolgat a kifizetetlen túlórák miatt a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (HTFSZ), amely erről kedden kezdődött háromnapos küldöttgyűlésén dönt Siófokon.
2009. április 7. kedd 18:40 - HírExtra
A húsz éve alapított szakszervezet ünnepi állománygyűlésén 204 küldött képviselte a 4318 aktív és a mintegy 600 nyugdíjas tagot.
Kajsza Zoltán, a szervezet elnöke arról beszélt: a nehéz húsz évet maga mögött tudó HTFSZ ma a tűzoltóság legerősebb szakszervezete. Kónya Péter, a Fegyveres és Rendvédelmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetségének elnöke a várható megszorítások kapcsán az összefogás szükségességét hangsúlyozta.
Hócza György, a szakszervezet ügyvivője az MTI-nek elmondta: a küldöttgyűlés következő két napján az elmaradt túlórapénzek kérdése lesz a fő téma.
Mint kifejtette, 81 városban zajlanak az egész tagságot érintő perek, de hiába várnak a jogegységi döntésre, mert "nincs az a független bíróság, amelyik ma meg meri hozni a döntést ebben az ügyben".
A szakszervezet álláspontja szerint elavult az Alkotmány, amelynek értelmében alkotmányellenes, ha a tűzoltók tüntetéssel is harcolnak a jogaikért ebben az ügyben. Arról, hogy szerveznek-e demonstrációt, a küldöttgyűlés dönt.
Tűzoltók túlórapénzével kapcsolatos perben eddig Szombathelyen született jogerős ítélet, a döntés értelmében az érintett önkormányzatnak kellett kifizetnie a pénzt. A szakszervezet szerint azt a költségvetésnek kellene állnia.
Hócza György az MTI kérdésére válaszolva mintegy 10 milliárd forintra becsülte azt a követelést, amely a tűzoltóknak túlórapénzként a heti 48 órán felüli munkáért jár. A szakszervezet harcol azért is, hogy ne 48 órás, hanem - miként az EU-ban máshol - 40 órás legyen a tűzoltók elismert heti munkaideje, mégpedig visszamenően, az ország uniós csatlakozásától kezdve. Ez alapján további mintegy 16-18 milliárd forint túlórapénzt követelnek a tűzoltók - tette hozzá.
Közölte azt is, hogy a HTFSZ a közelmúltban bevizsgáltatta a Mercedes Atego tűzoltóautókat egy független minősítő céggel, amely azt állapította meg: a gépjármű nem alkalmas arra, hogy tűzoltóautóként üzemeltessék. A Mercedes cég ezt nem ismerte el és maga is vizsgálatokba kezdett - mondta az ügyvivő.
Hócza György elmondta: a magyar tűzoltósághoz 16 ilyen gépjármű került öt évvel ezelőtt, s ezek a tapasztalatok szerint 40 kilométeres óránkénti sebesség felett borulékonyak a magyar utakon. Hasonló gondokról számolt be a gépjárműtípussal kapcsolatban a horvát szövetséges szervezet is - mondta, utalva arra: az említett gond miatt két halálos kimenetelű baleset is történt az elmúlt években.
Forrás: MTI