2024. november 22. - Cecília

Ezt akartuk? Uniós tagságunk előnyei és hátrányai

Magyarország öt éve az EU tagja. Számos siker és sikertelenség. Szabad mozgás és rengeteg kötelezettség. Megerősített vagy elvett szuverenitás? Mit érez mindebből az egyszerű magyar állampolgár?
2009. május 3. vasárnap 16:59 - Kesjár Norbert
2004. május 1-én kilenc másik országgal együtt csatlakozott hazánk az Európai Unióhoz. Ha van, amiben a rendszerváltás óta töretlen volt itthon a pártok közötti konszenzus, az az európai integráció kérdése. A demokratikus Magyarország összes kormánya tett azért, hogy végre tagjai lehessünk az Uniónak. A politikai elit akarata találkozott a népakarattal, így 2003-ban az ország lakossága népszavazáson is megerősítette a belépést.

A politikusok és a közvélemény jelentős része felfokozott várakozásokkal viszonyultak az EU-hoz: jobb életszínvonalat, nyitottabb világot és biztonságot reméltek a csatlakozástól. Aki átélte a csatlakozás pillanatát, az érezhette, hogy nem volt euforikus a hangulat, de alapvetően pozitív várakozásokkal viszonyult az ország az Unióhoz.

Elszalasztott lehetőségek


Sereghajtók vagyunk
A magyar gazdaság növekvő pályán állt, amikor beléptünk az EU-ba. A német statisztikai hivatal napokban közzétett elemzéséből kiderül, hogy a 2004-ben csatlakozott tíz ország gazdasága átlagosan 22,5 százalékkal bővült az elmúlt öt évben. A legjobban Szlovákia járt (több mint 35 százalékos GDP-bővüléssel), a legcsekélyebb mértékben pedig Magyarország GDP-je nőtt, 10 százalékkal. A térségbeli országok közül Csehország gazdasága 25 százalékkal, Lengyelországé pedig 23 százalékkal nőt öt év alatt. A gazdasági növekedésünk tehát lehetett volna sokkal nagyobb is, ha sikerül jól felhasználni az uniós pénzeket és sikerült volna megtenni a szükséges reformokat.
Az Európai Unió elsődlegesen egy hatalmas gazdasági integráció. Ennek megfelelően a legtöbb előnyt gazdasági téren érhettünk el a csatlakozással.

Ez a várakozás részben megvalósult, mert a csatlakozásunk óta eltelt minden évben egyre több uniós támogatás válik hozzáférhetővé az egyes vállalkozások, önkormányzatok és a különböző társadalmi szervezetek számára. Ezek a keretösszegek jóval meghaladják Magyarország uniós befizetéseit.

Van tehát pénz, már csak az a kérdés, hogy ezt hogy és milyen célra használjuk (használhatjuk) fel. Az uniós pénzosztás egyik alapelve a következő bűvös szó: addicionalitás. Azaz: valamennyi önerővel mindenképpen rendelkezniük kell a pályázóknak ahhoz, hogy részesülhessenek a támogatásokból. A gyakorlat azt mutatja, hogy a pályázatok feltételei, a szükséges önerő megléte és a meglehetősen bonyolult bürokratikus eljárás eléggé megnehezíti ezeknek az összegeknek a „lehívását”.

A pályázati pénzek nyomán sem csökkentek azonban a regionális különbségek, bár az uniós pénzek nagy része infrastrukturális fejlesztésre ment el, ezek hatását még nem igazán érezzük meg.

A másik fő gond, hogy a foglalkoztatottságot nem sikerült növelni ezekben az években. S bár most részben a gazdasági válság rovására lehet írni, hogy megnőtt a munkanélküliek száma, azelőtt is rendkívül alacsony volt a magyar foglalkoztatottsági ráta.

Ez mind-mind megmutatja, hogy eddig nem sikerült teljes mértékben és hatékonyabban kihasználni a kínálkozó lehetőségeket.

A csatlakozással beléptünk a közös piacra, amely Magyarország esetében elsősorban ezt jelenti, hogy nem a magyar vállalatok terjeszkedtek külföldön, hanem a külföldi vállalatoknak lett egyre nagyobb tere hazánkban. 2004 óta sokszorosára nőtt az EU-s országokkal folytatott kereskedelmünk, amelynek hatására egyre több külföldi áru érkezik hazánkba, s ez az olcsó import egyre inkább háttérbe szorítja a hazai termékeket.

Beszédes tény, hogy csatlakozásunkkor még csak 10 százalék volt a külföldi áruk aránya, mára azonban az összes áru egy harmada érkezik az országhatárokon kívülről.

A nagy tömegben érkező, olcsó áruk hatására az életszínvonal vitathatatlanul javult, viszont továbbra sem csökkentek a társadalmi különbségek, így nem sikerült megszüntetni társadalom „kettészakadását”.

Az EU-s szabályok nyomán előállt versenyhelyzetben ugyanis megszűntek a tagállamok protekcionista gazdasági eszközei, emiatt nagyon sok kis- és középvállalkozás került lehetetlen helyzetbe. A magyar munkavállalók nagy többségét pedig ez a szektor foglalkoztatja.

A hétköznapi ember tehát egyfelől örül az olcsó import élelmiszereknek, a folyamatosan épülő infrastruktúrának (elsősorban az autópályáknak), viszont a foglalkoztatottság visszaesése, a magyar vállalatok versenyképtelensége miatt veszélyben érzi a munkahelyét (már ha el nem vesztette).

Az EU gazdasági-pénzügyi integrációjának egyik fontos lépése volt a közös európai pénz bevezetése. Magyarországnak sajnos eddig még egyetlenegyszer sem sikerült teljesítenie az euró bevezetéséhez szükséges maastricht-i kritériumokat, s rövidtávon nincs is esély a magyar euróra.

Az, hogy még mindig az instabilabb forintot használjuk, mindenképpen jelentős hátrányba sodor minket az euróövezeti országokhoz képest.

Eltöröltük a határokat

Magyar állampolgárként sokszor érezhettük – s ezt egyes nyugati államok is érzékeltették velünk – az elmúlt évtizedekben, hogy mi csupán „szegény keleti rokonok” vagyunk a fejlettebb nyugat-európai országokhoz képest. Ez EU-csatlakozáskor kaptunk egy esélyt arra vonatkozólag, hogy eltüntessük ezt az „identitás-deficitet”.

Az Európai Unióban ugyanis vitán felül áll, hogy minden állam azonos jogokkal rendelkezik és minden tagállami állampolgár egyben uniós polgár is.

Ennek megfelelően az EU hivatalos nyelve lett a magyar nyelv is. A magyar politikusok tevékenyen részt vállalnak az Unió intézményeiben, sőt, sokszor lépnek fel kezdeményezőként.

A mindennapok során azonban úgy tűnik, hogy a politikusok elégedettsége mintha nem
ragadt volna át a hétköznapok emberére. Beszédes (és szomorú) tény, hogy miközben az Európai Parlament szerepe és súlya évről-évre nő, viszont az európai parlamenti választásokon egyre kevesebb választópolgár veszt részt. A magyarok még mindig távol érzik maguktól Brüsszelt.

Pedig mégha nem is jött közelebb egyetlen centivel sem az Unió „fővárosa”, mégis: egyre gyorsabban juthatunk el oda.

Az európai integráció egyik legfontosabb vívmánya ugyanis a személyek szabad áramlása.

A 2004-es csatlakozás óta jelentősen leegyszerűsödött az Európai Unió tagországaiba történő utazás is. A taggá válás óta már útlevélre sem volt szükség, viszont a teljesen szabad mozgás csak a schengen-i térséghez való kapcsolódásunk (2007 decembere) óta valósult meg.

Mindennapi életünket ez a tény jelentősen megkönnyíti. S ma már nemcsak az utazás, hanem a letelepedés, a tanulás és a munkavállalás is könnyebb a magyarok számára is (csupán néhány ország tart fenn korlátozásokat még egy pár évig).

Összegezve: az annak idején megtörtént – tegyük hozzá: komoly alternatíva nélküli – uniós csatlakozás mindenképpen előremutató és helyes lépés volt, viszont az Unió adta lehetőségeket még nem igazán tudtuk kihasználni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását