El kell menni szavazni!
Az európai parlamenti választásokat hagyományosan nagyon alacsony részvétel mellett tartják meg ötévente. Az uniós polgárok mozgósítására most az Európai Parlament is kísérletet tesz, többek között az internet felhasználásával.
2009. május 12. kedd 07:49 - Kesjár Norbert
Miközben az uniós döntéshozatalban egyre több hatásköre lesz az Európai Parlamentnek (EP), a tagjait közvetlenül megválasztó uniós polgárok egyre kevesebb jelentősédet tulajdonítanak annak, hogy részt vegyenek az európai parlamenti választáson.
A részvételi arány javítása különösen fontos az előző EP-választások adatai alapján, mivel míg az első választás alkalmával, 1979-ben még 62 százalékos volt ez az arány, addig 1999-ben már csak 49,5 százalékos, legutoljára 2004-ben pedig már mindössze a szavazásra jogosultak 45,47 százaléka járult az urnák elé.
„Te dönthetsz!”
Március közepén indult az Európai Parlament választásokkal kapcsolatos kommunikációs kampánya, melynek szlogenje: „Te dönthetsz!” (It’s your choice!) Az idei kampány újdonsága, hogy – a korábbi alkalmakkal ellentétben, amikor minden tagállam külön-külön kampányolt a részvétel mellett – most egész Európában egységes arculattal lépnek fel.
A Brüsszelben bemutatott kampánynyitáskor Alejo Vidal-Quadras és Mechtild Rothe (mindketten az Európai Parlament alelnökei) kiemelték, hogy a kampány célja annak bemutatása, hogy az EP jelentős, az európaiak mindennapi életét érintő döntéseket hoz, és hogy a polgárok ezeket a döntéseket befolyásolhatják szavazatukkal.
Alejo Vidal-Quadras azt mondta, hogy „az EP egységes üzenete a választás lehetősége, a kampány ugyanakkor nem részesít előnyben egyetlen választási lehetőséget sem. A parlament mint intézmény kampánya nem az állampolgári kötelességről akar szólni, hanem arról, hogy az EU számos, az európaiak életét befolyásoló választás előtt áll, amelyekről pedig az Európai Parlament dönt. A polgárok ezekbe a döntésekbe tudnak beleszólni azzal, hogy politikai nézeteiknek megfelelő jelöltekre szavaznak”.
A fiatalokra is számítanak
A fiataloknak az európai parlamenti választáson való magasabb részvételéért az Európai Választási Szakértők Egyesülete is kampányt indított. A tapasztalatok szerint az első szavazók keveset tudnak a pártok tevékenységéről, a szavazás menetéről, és rendkívül alacsony a részvételük a választásokon. Az egyesület magyar szárnya ezért folytatja az 1999-ben elindított „Első választók a Parlamentben” címmel szervezett pártsemleges kampányát. Minden pénteken 10 és 11 órakor várják az előre bejelentkezett középiskolai csoportokat a Parlament épületébe, ahol előadást hallgathatnak meg a választásról és kérdéseket tehetnek fel a fiatalok. További hat európai országban hasonló módon aktivizálják a fiatalokat, és további 12 országban más eszközökkel operáló kampányban kívánják rávenni a fiatalokat, hogy menjenek el az EP-választásra.
A szervezet arra is biztatja a fiatalokat, hogy ismerkedjenek meg a pártok programjaival. Ezt segíti elő, hogy a www.firstvoter.org oldalon egy teszt kitöltésével hamarosan segítenek eldönteni, az érdeklődők véleménye mely párt programjához áll a legközelebb.
Forrás: mti.
Mechtild Rothe ehhez hozzátette: „az EP-nek az emberek nyelvén kell beszélnie, ez viszont nem csak a beszélt nyelvet, hanem az érzésések, a politikai és kulturális különbségek kifejezését is jelenti. Hangosan és egyértelműen azt fogjuk kommunikálni, hogy az Európai Parlament fontos a polgárok számára, és hogy a szavazatuk számít az Európai Unióban".
Az EP célja tehát az, hogy illusztrálja, milyen jelentős döntéseket hozhatnak a következő parlamentbe bekerülő képviselők. Ennek az illusztrációnak pedig rengeteg eszköze van.
Egyrészt óriásplakátokon tesznek fel kérdéseket és adnak lehetséges válaszokat a következő témákban: energia, biztonság, fogyasztóvédelem, költségvetés, üzemanyagok, esélyegyenlőség, bevándorlás, szabványosítás. Ezt segítik a háromdimenziós utcai installációk is: magyarul a „Köz-Pont” nevet kapták az angolul "choice boxnak" nevezett, utcán elhelyezett, pár négyzetméteres, multimédiás eszközökkel felszerelt hatalmas dobozok, amelyekben a polgárok elmondhatják véleményüket az őket foglalkoztató kérdésekről. (A felvételeket a dobozok oldalán elhelyezett képernyőkön, valamint az EuroparlTV-n és a youtube-on is meg lehet nézni.)
Az „utcai politizálás” mellett a televíziókban és rádiókban is reklámokat sugároznak a minél nagyobb részvétel elősegítése érdekében.
Az EP magyar tájékoztatási irodájának vezetője, Szalai Zoltán elmondta: „a magyar kampányban elsősorban az energia, a fogyasztóvédelem és a biztonság kérdése kap hangsúlyt, mivel ezek könnyebben kommunikálhatók a közönség felé. A többi európai téma, mint például a bevándorlás kérdése kevésbé vonzaná a választókat az urnákhoz.
Az Európai Parlament kampányának célja ugyanis elsősorban a választáson résztvevők arányának növelése, ami az elmúlt években egyre csökkent. A 2004-es
EP-választásokon az új tagállamok miatt drasztikusan alacsony volt az uniós átlag. A
sereghajtók között a szlovákokkal, ahol alig minden ötödik választó ment csak el szavazni”.
Az Európai Parlament 21. századi ötletei
A brüsszeli parlament a hagyományos kampányeszközökön kívül az ún. webkettes megoldásokkal is próbálkozik.
Az EP-választásra készülve az Európai Parlament saját profilt hozott létre a legismertebb internetes közösségi oldalakon, a Facebookon (amelynek több mint 175 millió felhasználója van), a MySpace-en (250 millió felhasználó a tagja), illetve a Flickr fotómegosztó és a YouTube videómegosztó EU-s aloldalán, az EUTube-on oldalon.
Ezek mellett az EP választási honlapján folyamatosan követhetők lesznek az egész Európából beérkező választási adatok.
A honlap egyébként könnyen kezelhető és meglepően informatívra sikeredett: rengeteg hasznos információt, háttéranyagot tartalmaz az EP történetéről, a képviselőkről és természetesen a következő választásról is. Az „eredmények” menüpont alatt pedig – az első, 1979-es közvetlen EP-választás harmincadik évfordulójára emlékezve – megjelenik az „EU időgép”. Ez egy harminc évvel ezelőtti és egy mostani lakásbelsőn keresztül mutatja be, miben változtatta meg az európaiak életét az Európai Parlament.
Láthatjuk, hogy a különböző kommunikációs csatornákat teljes mértékben igyekszik kihasználni az Európai Parlament annak érdekében, hogy változás következzen be a csökkenő választói aktivitásban. Bár nagyon látványos és informatív, kérdés, hogy sikeres lesz-e. Hiszen még egy hatalmas kommunikációs kampány is csak nehezen feledtetheti az európaiakkal az EU-ról alkotott egyre rosszabb képet.